Page 40 - KobiEfor Mart 2025
P. 40
"NTERMODAL VE DEM"RYOLU TA IMACILI I
illerinden taşındığı kaydedilmektedir. Bakü-Tiflis-Kars demiryolu taşımacılığı kilit bir rol oynayacaktır. UTİKAD gerek
(BTK) demiryolu hattının faaliyete geçmesiyle Türkiye’nin ulusal gerek uluslararası düzenlenen etkinliklerde yer alarak
Asya ve Avrupa arasındaki ticaret köprüsü olma rolü de güncel konular hakkında önerilerini, sorunlar hakkkında da
güçlenmiştir.” çözüme yönelik fikirlerini paylaşmaktadır” diye konuşuyor.
UTİKAD’ın Demiryolu ve İntermodal Çalışma Grubu’nun Çevreye duyarlı taşımacılık yöntemleri yaygınlaştırıla-
demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi adına önemli çalış- rak destekleniyor: 2025 yılı Ocak ayında Ulaştırma ve Altyapı
maları takip ettiğini ve sektöre katkılar sağladığını aktaran Bakanlığı tarafından hazırlanan ‘Kombine Taşımacılık Yönet-
Engin, 2024’te gerçekleştirilen çalışma grubu toplantılarında meliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’ Resmi
Türk Demiryolu Sektöründe İntermodal Taşımacı- Gazete’de yayınlandı. Bilgehan Engin, kombine yük
lık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi hak- taşımacılığının içerisine demiryoluyla inter-
kında üyelerine bilgi verildiğini kaydediyor: modal taşımacılığın da dahil edildiği bu dü-
“Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme zenlemeyle çevreye duyarlı taşımacılık
Yönetmeliği’nde yapılan değişiklik, yine yöntemlerinin yaygınlaştırılması ve
sektörde dijitalleşme konusunda ya- desteklenmesinin hedeflendiğini an-
şanan aksaklıkların ve hangi konu- latıyor: “Bu kapsamda sektörde Yeşil
larda iyileşmeye ihtiyaç olduğunun Lojistik Belgesi de önem kazanmak-
değerlendirmesi ve demiryolu taşı- tadır. UTİKAD, sektörde yürütülen ça-
macılığında maliyeti artıran unsurların lışmaları yakından takip ederek
tespit edilmesi gibi gündem maddeleri çalışma grupları ve odak grupları top-
kapsamlı bir şekilde çalışma grubu top- lantılarında sektör temsilcilerinin bilgi-
lantılarında ele alınmıştır. Çalışma grubu lenmelerine katkı sağlamaktadır. Yeşil
toplantılarında tespit edilen sorunlar An- Lojistik Odak Grubu tarafından düzenlenen
kara’da gerçekleştirilen toplantılarda dile getiril- lojistik sektörü yeşil lojistik belgesi ve kombine
miştir. Türk Demiryolu Sektöründe İntermodal taşımacılık yönetmeliği bilgilendirmeleri toplantısı, T.C.
Taşımacılık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi’nin 5. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Genel
Proje Yönlendirme Komitesi toplantısında UTİKAD’ın öneri- Müdürlüğü Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire Başkanı
leri sunulmuştur.” Sinan Oğuz’un katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Toplantıda, dü-
“Türkiye’nin 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaş- zenlemeye ilişkin esaslar hakkında katılımcılar bilgilendiril-
mak için demiryolu taşımacılığı kilit rol oynayacak”: Çevre miş ve soruları cevaplandırılmıştır. Gazi Mustafa Kemal
dostu bir seçenek olarak demiryoluyla taşımacılığın önü- Atatürk’ün, ‘Demiryolları memleketin tüfekten, toptan daha
müzdeki yıllarda daha fazla tercih edileceğinin öngörüldü- mühim bir emniyet silahıdır’ sözü doğrultusunda hedefimiz;
ğünü aktaran Engin, “Sera gazı azaltımını ve rekabetçiliği anayurda demir ağlar örerek bu ağları genişletmek ve Av-
hedefleyen Avrupa Yeşil Mutabakatı’na uyum sağlamak ve rupa’nın ticaret hatlarında Türkiye'nin stratejik rolünü daha
Türkiye’nin 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaşmak için da pekiştirmek olmalıdır.”
İntermodal Taşımacılık nedir?
İntermodal Taşımacılık, yıpları azaltıyor, yükün daha hızlı taşın-
“Taşıma aracı değişmeden en masını, maliyetlerin azaltılmasını sağlı-
az iki farklı taşımacılık modu yor. Bir başka tanımsa şöyle: “İntermodal
kullanılarak yapılan taşıma taşıma yönteminde herhangi bir ürün
operasyonları. İntermodal ta- veya hammadde aynı taşıma kabı içinde,
şımacılık yapılırken yüklerin hiç açılmadan ve yüke hiç dokunulma-
yer aldığı taşıma araçları veya dan farklı lojistik servis türleri arasında
konyteyner çeşitleri değişik- transfer olmaktadır. Ağırlıklı olarak ka-
liğe uğramaz. Yükün birden rayolu-denizyolu ve demiryolu servisleri
fazla noktaya ulaşmasını da sağlamaktadır” diye tanım- arasında geçiş sağlanmakta, kombinasyonlar geliştiril-
lanıyor. mektedir.”
Bir diğer tanıma göre; “İntermodal (modlararası) yük İntermodal taşımacılık; şöyle de tanımlanıyor: “Ta-
taşımacılığı; mod değiştirirken yükün kendisinin herhangi şıma şekilleri değiştirilirken yük üzerinde herhangi bir
bir şekilde elleçlenmeden, birden fazla taşıma modu (ör- işlem yapmadan birden fazla noktaya yükün birden fazla
neğin; demiryolu, gemi, uçak ve kamyon) kullanılarak in- taşıma modeliyle taşınması yöntemidir. İntermodal taşı-
termodal bir konteyner veya araç içinde taşınmasını içerir” macılık kapsamında, ürünlerin treylerden çıkarılmasına
diye tanımlanıyor. İntermodal taşımacılık, kargo elleçle- gerek olmadan doğrudan bir taşıma modelinden diğerine
meyi azaltıyor ve böylece güvenliği artırıyor, hasar ve ka- geçmesini sağlayan özel treylerler kullanılmaktadır.”
40 KobiEfor Mart 2025