Page 40 - KobiEfor Mart 2025
P. 40

"NTERMODAL VE DEM"RYOLU TA IMACILI I



          illerinden taşındığı kaydedilmektedir. Bakü-Tiflis-Kars  demiryolu taşımacılığı kilit bir rol oynayacaktır. UTİKAD gerek
          (BTK) demiryolu hattının faaliyete geçmesiyle Türkiye’nin  ulusal gerek uluslararası düzenlenen etkinliklerde yer alarak
          Asya ve Avrupa arasındaki ticaret köprüsü olma rolü de  güncel konular hakkında önerilerini, sorunlar hakkkında da
          güçlenmiştir.”                                 çözüme yönelik fikirlerini paylaşmaktadır” diye konuşuyor.
            UTİKAD’ın Demiryolu ve İntermodal Çalışma Grubu’nun  Çevreye duyarlı taşımacılık yöntemleri yaygınlaştırıla-
          demiryolu taşımacılığının geliştirilmesi adına önemli çalış-  rak destekleniyor: 2025 yılı Ocak ayında Ulaştırma ve Altyapı
          maları takip ettiğini ve sektöre katkılar sağladığını aktaran  Bakanlığı tarafından hazırlanan ‘Kombine Taşımacılık Yönet-
          Engin, 2024’te gerçekleştirilen çalışma grubu toplantılarında  meliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’ Resmi
          Türk Demiryolu Sektöründe İntermodal Taşımacı-         Gazete’de yayınlandı. Bilgehan Engin, kombine yük
          lık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi hak-            taşımacılığının içerisine demiryoluyla inter-
          kında üyelerine bilgi verildiğini kaydediyor:               modal taşımacılığın da dahil edildiği bu dü-
          “Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme                        zenlemeyle çevreye duyarlı taşımacılık
          Yönetmeliği’nde yapılan değişiklik, yine                       yöntemlerinin yaygınlaştırılması ve
          sektörde dijitalleşme konusunda ya-                             desteklenmesinin hedeflendiğini an-
          şanan aksaklıkların ve hangi konu-                              latıyor: “Bu kapsamda sektörde Yeşil
          larda iyileşmeye ihtiyaç olduğunun                              Lojistik Belgesi de önem kazanmak-
          değerlendirmesi ve demiryolu taşı-                              tadır. UTİKAD, sektörde yürütülen ça-
          macılığında maliyeti artıran unsurların                         lışmaları yakından takip ederek
          tespit edilmesi gibi gündem maddeleri                           çalışma grupları ve odak grupları top-
          kapsamlı bir şekilde çalışma grubu top-                        lantılarında sektör temsilcilerinin bilgi-
          lantılarında ele alınmıştır. Çalışma grubu                   lenmelerine katkı sağlamaktadır. Yeşil
          toplantılarında tespit edilen sorunlar An-                 Lojistik Odak Grubu tarafından düzenlenen
          kara’da gerçekleştirilen toplantılarda dile getiril-    lojistik sektörü yeşil lojistik belgesi ve kombine
          miştir. Türk Demiryolu Sektöründe İntermodal      taşımacılık yönetmeliği bilgilendirmeleri toplantısı, T.C.
          Taşımacılık Hizmetlerinin Güçlendirilmesi Projesi’nin 5.  Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Genel
          Proje Yönlendirme Komitesi toplantısında UTİKAD’ın öneri-  Müdürlüğü Lojistik ve Kombine Taşımacılık Daire Başkanı
          leri sunulmuştur.”                             Sinan Oğuz’un katılımıyla gerçekleştirilmiştir. Toplantıda, dü-
            “Türkiye’nin 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaş-  zenlemeye ilişkin esaslar hakkında katılımcılar bilgilendiril-
          mak için demiryolu taşımacılığı kilit rol oynayacak”: Çevre  miş ve soruları cevaplandırılmıştır. Gazi Mustafa Kemal
          dostu bir seçenek olarak demiryoluyla taşımacılığın önü-  Atatürk’ün, ‘Demiryolları memleketin tüfekten, toptan daha
          müzdeki yıllarda daha fazla tercih edileceğinin öngörüldü-  mühim bir emniyet silahıdır’ sözü doğrultusunda hedefimiz;
          ğünü aktaran Engin, “Sera gazı azaltımını ve rekabetçiliği  anayurda demir ağlar örerek bu ağları genişletmek ve Av-
          hedefleyen Avrupa Yeşil Mutabakatı’na uyum sağlamak ve  rupa’nın ticaret hatlarında Türkiye'nin stratejik rolünü daha
          Türkiye’nin 2053 net sıfır emisyon hedeflerine ulaşmak için  da pekiştirmek olmalıdır.”


           İntermodal Taşımacılık nedir?
             İntermodal Taşımacılık,                                  yıpları azaltıyor, yükün daha hızlı taşın-
           “Taşıma aracı değişmeden en                                masını, maliyetlerin azaltılmasını sağlı-
           az iki farklı taşımacılık modu                             yor. Bir başka tanımsa şöyle: “İntermodal
           kullanılarak yapılan taşıma                                taşıma yönteminde herhangi bir ürün
           operasyonları. İntermodal ta-                              veya hammadde aynı taşıma kabı içinde,
           şımacılık yapılırken yüklerin                              hiç açılmadan ve yüke hiç dokunulma-
           yer aldığı taşıma araçları veya                            dan farklı lojistik servis türleri arasında
           konyteyner çeşitleri değişik-                              transfer olmaktadır. Ağırlıklı olarak ka-
           liğe uğramaz. Yükün birden                                rayolu-denizyolu ve demiryolu servisleri
           fazla noktaya ulaşmasını da sağlamaktadır” diye tanım-  arasında geçiş sağlanmakta, kombinasyonlar geliştiril-
           lanıyor.                                      mektedir.”
             Bir diğer tanıma göre; “İntermodal (modlararası) yük  İntermodal taşımacılık; şöyle de tanımlanıyor: “Ta-
           taşımacılığı; mod değiştirirken yükün kendisinin herhangi  şıma şekilleri değiştirilirken yük üzerinde herhangi bir
           bir şekilde elleçlenmeden, birden fazla taşıma modu (ör-  işlem yapmadan birden fazla noktaya yükün birden fazla
           neğin; demiryolu, gemi, uçak ve kamyon) kullanılarak in-  taşıma modeliyle taşınması yöntemidir. İntermodal taşı-
           termodal bir konteyner veya araç içinde taşınmasını içerir”  macılık kapsamında, ürünlerin treylerden çıkarılmasına
           diye tanımlanıyor. İntermodal taşımacılık, kargo elleçle-  gerek olmadan doğrudan bir taşıma modelinden diğerine
           meyi azaltıyor ve böylece güvenliği artırıyor, hasar ve ka-  geçmesini sağlayan özel treylerler kullanılmaktadır.”

          40 KobiEfor Mart 2025
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45