Page 38 - KobiEfor Mart 2025
P. 38

"NTERMODAL VE DEM"RYOLU TA IMACILI I




             “Bölge ülkeleriyle multimodal taşımacılık noktasında işbirlikleri artırılmalı”

              Türkiye-Azerbaycan-Özbekistan Dışişleri, Ticaret, Eko-  yaklaşan gayrisafi milli hasılaları, 132 milyonu aşan nü-
           nomi ve Ulaştırma Bakanları Üçlü Toplantısı'nın açılışında  fuslarıyla dünya ve bölge ekonomisi için çok önemli po-
           konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu,  tansiyeller taşıdığını vurguladı. Bakan Bolat, son yıllarda
           Azerbaycan ve Özbekistan başta olmak üzere bölge ülke-  küresel ticaret ve ulaştırma ağlarının değişen dinamik-
                                     leriyle multimodal taşı-  lerinin üç ülkeyi birleştiren bölgenin, stratejik önemini
                                     macılık  noktasında  gözler önüne serdiğine işaret etti: “Başta Hazar geçişli
                                     işbirliklerinin artırıl-  Orta Koridor ve Zengezur Koridoru olmak üzere, bölge-
                                     ması gerektiğini söy-  sel bağlantı projelerimiz hem bu üç değerli ülkenin eko-
                                     ledi.                nomik kalkınmasına hem de Asya ile Avrupa arasındaki
                                        Dünyadaki ticaretin  ticaret entegrasyonuna büyük katkılar sağlayacak. Bu
                                     %85’inin deniz yoluyla  kapsamda bu projeleri daha ileri taşıyacak somut adım-
                                     gerçekleştirildiğini, bu  ları tartışmak; ticaret, yatırım ve müteahhitlik alanların-
                                     alanda oluşan risklerin,  daki işbirliğimizi derinleştirmek adına bu toplantının
                                     bunun yönetilebilir ol-  bitiminde inşallah bir ortak bildiri imzalayacağız.”
           madığını ortaya koyduğunu, diğer alternatif güzergahların
           da geliştirilmesi gerektiğini aktaran Bakan Uraloğlu, özel-
           likle Orta Koridor’un öneminin çok net şekilde ortaya çık-
           tığının görüldüğünü kaydetti: “Gerek bölge ülkeleriyle
           gerekse de Azerbaycan ve Özbekistan ile bu anlamda bir-
           çok çalışmamız var. Bu çalışmaları, birincil olarak hayata
           geçirmeye uğraşıyoruz. Multimodal taşımacılık nokta-
           sında işbirliklerimizi artırmamız gerekir. Burada yaklaşı-
           mımız, taşınan malın başka koridora çekilmesi değil,
           sadece artan malı bile koridorlarda taşısak ciddi fayda
           sağlayacak.” Orta Koridor yanında Kalkınma Yolu için de
           belli adımlar attıklarını anlatan Uraloğlu, bu bölgedeki ül-  Orta Koridor en güvenilir ve
           kelerle de işbirliğinin söz konusu olduğunu bildirdi.  en ekonomik güzergah
                                                            Dışişleri Bakanı Hakan Fidan, küresel salgın sonrası
           “Bölgesel bağlantı projeleri Türkiye,          tedarik zincirlerinde yaşanan kırılmalar ve bölgede pat-
           Azerbaycan ve Özbekistan’ın ekonomik           lak veren çatışmaların, küresel sistemin temel sütunla-
           kalkınmasına katkı sağlayacak”                 rını sarstığını kaydetti: “Tüm bu sınamalar, Asya ile
              Ticaret Bakanı Prof. Dr. Ömer Bolat, son yıllarda Tür-  Avrupa arasındaki ticarette Orta Asya’nın, Hazar Deni-
           kiye, Azerbaycan ve Özbekistan arasındaki ekonomik, ti-  zi’nin, Kafkasya’nın ve Türkiye’nin, yani Orta Koridor’un
           caret ve yatırım ilişkilerinde çok büyük ilerlemeler  en güvenilir ve en ekonomik güzergahı sunduğunu or-
           kaydedildiğini, her üç ülkenin toplamda 1.5 trilyon dolara  taya koymuştur.”



          2024’ün sonlarında Suriye’de yaşanan rejim değişikliğinin
          Türkiye’nin bölgedeki stratejik önemini bir kez daha ortaya
          çıkardığını kaydeden Engin, ticaret hacminde artış olacağını,
          siyasal gelişmenin lojistik sektörü açısından pozitif yönde ol-
          duğunu, inşaat ve yapı malzemelerinde lojistik ihtiyacın ar-
          tacağını ve taşımacılığın da hareketleneceğini ifade etti.
            “Küresel iklim krizi lojistik sektörünü etkiliyor”: Küresel
          iklim krizinin etkisiyle Panama Kanalı’nda yaşanan tarihin
          en büyük kuraklığı olarak nitelendirilen 170’e yakın ülkenin  önemli bir paya sahip olduğunu bildiren Engin en güncel ve-
          etkilendiği kuraklığın 2024’te denizyolu taşımacılığında do-  rileri açıkladı. TÜİK verilerine göre; Ocak-Ekim 2024 döne-
          mino etkisine neden olduğunu aktaran Engin, günlük gemi  minde ihracatın değer bazında %59.52’sinin denizyolu,
          geçiş sayısının azaldığına, kargo gemilerinin taşıdıkları yük-  %27.18’inin karayolu, %12.48'inin havayoluyla yapıldığını,
          lemelere sınır getirildiğine ve spot navlun fiyatlarında yük-  ağırlık bazında ise %87.07’sinin denizyolu, %11.89’unun ka-
          selişe dikkat çekti.                            rayolu, %0.7’sinin demiryolu, %0.45’inin havayolu ile taşın-
            “Lojistik sektörü hizmet ihracatında önemli bir paya  dığını aktaran Engin, 112.5 milyar dolarlık hizmet ihracatının
          sahip’: Hizmet ihracatında lojistik ve taşımacılık sektörünün  yaklaşık 15 milyar dolarının yük gelirlerinden oluştuğunu, yıl
          38 KobiEfor Mart 2025
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43