Page 39 - KobiEfor Mart 2025
P. 39
1 yılda 279.4 milyon kişi demiryollarını kullandı
TCDD Taşımacılık tarafından açıklanan 2024 yılı yolcu Gebze-Halkalı arasında, yılın tamamında 218 milyon 886
verilerini değerlendiren Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Ab- bin 16 vatandaşımıza hizmet verdi. Sirkeci-Kazlıçeşme
dulkadir Uraloğlu, 2024’te yüksek hızlı, anahat ve bölgesel Hattı’nı 3 milyon 159 bin 496, Gayrettepe-İstanbul Havali-
trenler ile kent içi raylı sistem proje- manı-Arnavutköy Hattı’nı da 9 milyon 659
lerinden 279 milyon 426 bin 382 va- bin 688 vatandaşımız kullandı. Halkalı-Bah-
tandaşın yararlandığını açıkladı: çeşehir Hattı ile beraber İstanbul’daki hat-
“2024’te YHT’ler ile seyahat eden larımızı 231 milyon 808 bin 773 kişi
yolcu sayısı 12 milyon 463 bin 297’ye kullandı.”
ulaştı. Bu yıl bölgesel ve anahat tren- Bakan Uraloğlu, Ankara’da ise şehrin
lerimizi ise toplam 10 milyon 721 bin merkezinden geçen Başkentray’ın yolcu ve-
613 yolcu kullandı. Kentiçi raylı sis- rilerini aktardı: “YHT ile entegre olarak hiz-
temlerde bir yılda 256 milyon 241 bin 472 vatandaş raylı met veren Sincan-Kayaş hattımızda yolcu sayısı da sürekli
sistem hatlarından faydalandı. İstanbul’un iki yakasını de- artıyor. Başkentray ile yıl boyunca 24 milyon 432 bin 699
miryoluyla birbirine bağlayan asrın projesi Marmaray, yolcuya hizmet verdik.”
sonunda hizmet ihracatının 117 milyar dolara ulaşmasının Sürdürülebilirliğin artan önemi demiryolu
beklendiğini söyledi. UTİKAD’ın marka etkinliği Türkiye Lo- taşımacılığının gelişmesini gerektiriyor
gistics Summit’in Türkiye’yi lojistikte merkez haline getirme KobiEfor’a özel açıklamalarda bulunan UTİKAD Başkanı
hedefiyle gerçekleştirildiğini, 100 milyar dolarlık lojistik sek- Bilgehan Engin, ağır tonajlı ve hacimli yüklerin yüksek ma-
törünü buluşturan bir etkinlik olarak geleneksel hale getiri- liyetler gerektirmeden taşınmasında tercih edilen demiryolu
leceğini açıkladı. taşımacılığının çevresel sürdürülebilirliğe yönelik küresel
Lojistik ve taşımacılık sektörünün 2025 yılı beklentileri: farkındalığın ve bu doğrultuda getirilen düzenlemelerin et-
Bilgehan Engin, UTİKAD’ın sektöre yönelik 2025 yılı beklen- kisiyle daha çok tercih edilmek zorunda olduğunu söylüyor:
tilerini şöyle sıraladı: “Demiryolu taşımacılığı, Türkiye’nin dış ticaretinde en düşük
• Ülkemiz Üzerinden Geçen Transit Taşımacılığın Geliş- paya sahip taşıma türü olarak yer almaktadır. Demiryolu ta-
tirilmesi şımacılığı, Koronavirüs Pandemisi ve Ukrayna’da devam
• Demiryolu Yük Taşımacılığında Altyapı Yatırımlarının Ar- eden savaş sürecinde dış ticaretteki payını daha yukarı çe-
tırılması kerken 2021’de ithalattaki payının
• Vize Alım Süreçlerinin İyileştiril- %1.23, ihracattaki payınınsa %0.74
mesi olarak gerçekleştiği kaydedilmiş-
• Geçiş Belgesi Kotalarının Artırıl- tir. Bu etkiyle; demiryolu taşımacı-
ması lığının ithalattaki payı 2020, 2021 ve
• Sürücü Eksikliğinin Giderilmesi 2022 yıllarında %1’in üzerinde
İçin Çalışmalar Yapılması seyretmiştir. Demiryolu taşımacı-
• Denizyolu Konteyner Taşımacılı- lığında 2023’te bir düşüş yaşandığı,
ğında Rekabetin Canlandırılması ithalattaki payının %0.63, ihracat-
• Orta Koridor’un Rekabetçi Hale taki değer bazında payının da
Getirilmesi Yönünde Çalışmalar Yapıl- %0.77 gerçekleştiği gözlemlen-
ması miştir.”
• Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yönetmeliği Başta Olmak Türkiye, Asya ile Avrupa arasında köprü: Bilgehan Engin,
Üzere Uluslararası Yük Taşımacılığı Kurallarını Belirleyen demiryolu taşımacılığının hem hız hem de kapasite açısından
Mevzuatın Sektörle Uyumlu Hale Gelmesi 2024’te potansiyelinin arttığının, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Ba-
• Avrupa Yeşil Mutabakatına Uyum Çerçevesinde Kamu kanlığı’nın açıkladığı verilerle gözlemlendiğini belirtiyor:
İdaresi Tarafından Taşımacılık Sektörüne Destek ve Teşvik- “2024’ün 7 aylık döneminde 1.2 milyon ton ihracat taşıması
lerin Sağlanması gerçekleştirildiği ve geçen yılın aynı dönemine göre %13.2
• Yeşil Lojistik Belgesi Başvuru Süreçlerinin Kolaylaştı- artışla rekor kırıldığı açıklandı. Bu verilerle; Türkiye’nin de-
rılması miryolu taşımacılığının gelişen kapasitesiyle önümüzdeki yıl-
• E-Ticaretin Gelişimi İçin Vergilerde Düzenleme Yapıl- larda ihracat hacmini daha da artıracağı öngürülmektedir.
ması Diğer taşıma modlarında olduğu gibi demiryolu ile gerçek-
• Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü Alım Süreçlerinin Ko- leştirilen ihracat, ülkemizin ekonomik büyümesinin önemli
laylaştırılması bir unsurudur. Demiryolu taşımacılığında İstanbul ve çevre
• NCTS-Faz 5 Süreçlerinin İyileştirilmesi illeri önemli bir rol oynamaktadır. Taşımaların %86’sına denk
• Transit Kargolar İçin Antrepo Süreçlerinin Kolaylaştırılması. gelen 1 milyon 32 bin tondan fazla yükün, İstanbul ve çevre
Mart 2025 KobiEfor 39