Page 76 - KobiEfor Nisan 2025
P. 76

UZMAN






                                    Alışverişin ‘e’si…
                                           alış veriş günümüzün kaçınıl-  mışsınız bir kere. “Biz verdiğimizde sağ-
                                    -e maz sonuçlarından birisidir;  lamdı” diye ısrar ediyorlar. İade veya de-
                                           teknolojinin egemen olduğu  ğişim istediğinizde ise yine bir sürü
                                    dünyamızda -bazıları buna yeni dünya  protokol. Ürünü geri almamak için bin
                                    düzeni diyor- bu değişimi görmezlikten  dereden su getirmeler, satıcıların kaba-
          Prof.Dr.Turgay Biçer      gelene de dinozor gözüyle bakılıyor.    laşmaları ve bu arada o kadar paranızın
                                      “Sıkıntı yok!” desinler diyebilirsiniz  boşa gitmesi gibi bir dizi sorunlara ha-
          turgay@maramara.edu.tr    ama kazın ayağı öyle değil; bu işin uz-  zırlıklı olmanız gerekiyor… Aynı za-
                                    manları geleceği robotlaşmayı ve yapay  manda servis telefonlarını bulmak,
                                    zekayı yüceltip; robotlara ve her türlü  bulduğunuzda ise bağlanmak, bağlan-
                                    yapaylığa direnenleri çağdışı gören bir  sanız da derdinizi anlatamamanızı say-
                                    zihniyet tüm algıyı her türlü mecrada  mıyorum bile…
                                    yönetirken umursamamak öyle kolay    Bazen de zincir mağazalara gidip bir
                                    olmuyor maalesef…                  ürün almak istiyorsunuz. Ürün hak-
          Eski dükkânları ve          Evet, sayısız kolaylığı var internetten  kında bir şey bilmiyorsunuz ve bir güve-
          tanıdık                   alışverişlerin. Çok ürün ve sayısız seçe-  nilir kişiden yardım almak istiyorsunuz.
                                    nek var; bazen dükkân ve mağazalar-  “Ben kullanıyorum bu ürünü; şöyle iyi,
          mağazaları                dan ucuz. İnsanlara sınırsız ve özgürlük  böyle muhteşem” diyorlar. Güvenip alı-
          özlüyor insan.            veriyor -tabii parası ve gücü olana- seç,  yorsunuz ama eve gelip ürünü kullan-
          Adam yerine               beğen, al. Hepsi muhteşem tasarlan-  dığınızda hiç de dendiği gibi çıkmayınca
                                    mış, albenisi ve cazibesi her türlü duyu  öfkeyle mağazaya başvurup, ürün hak-
          konmayı,                  organına hitap ediyor. Ali Baba Kırk Ha-  kında şikâyetinizi yapıyorsunuz ama
          dürüstlüğü,               ramiler’in hazine odası gibi, “yok yok…”  dinleyen kim. Süreç burada yeniden
          güvenirliliği             Tüm dünyayı emrine sunuyor. Bu cazi-  başlıyor. Mağdur oluyorsunuz, paranızı
          geri istiyorum.           beye kanmamak kolay değil. Bir de ger-  onlar istediği gibi kullanıyor. Siz bin piş-
          Adı üstünde               çek para yerine kredi kartı ve bilmem  man ve içiniz buruk biraz da ağız dala-
          alış ve veriş.            kaç taksit falan derken tüm gerçeklik  şından yorgun düşmüş olarak evinize
                                    algısı gidiyor; sonunu düşünmeden  dönüyorsunuz kırgın kırgın…
          Kazan kazan;              hazzı körükleyen hormonların da etki-  Tüketici hakem heyetlerine başvuru-
          kandıran yok,             siyle ve sonunda yaşanacak pişmanlık-  yorsunuz en az altı ay beklemeniz gere-
          kaybeden yok ve           lara rağmen yine de kendimize “dur”  kebilir ve özetle siz paranızla rezil
          dürüstlüğün,              diyemiyoruz…                       olmakla kalmıyor bir de aptal yerine
                                      Kısa keseyim ve kendi başımdan  konmak var ya işte o adamın canını sı-
          güvenirliliğin            geçen bazı yanılgı ve pişmanlıklarımı ya-  kıyor…
          öne çıktığı               zayım. Ne zaman özellikle elektronik   Eski dükkânları ve tanıdık mağazaları
          bir alışverişi ve         ürün alsam diz üstü bilgisayar, bazı kab-  özlüyor insan. Adam yerine konmayı,
                                    lolar, usb bellekler ve hatta aldığımız ev  dürüstlüğü, güvenirliliği geri istiyorum.
          esnaflığı                  ürünleri çok zaman ya bozuk çıkıyor ya  Utanma duygusunun geri gelmesini ve
          özlüyoruz…                da bir kullanım sonrası hata veriyor. Ma-  satana kadar yalan söylemeyi meslek
          Çok zor olmasa            ğazaya götürüyoruz veya servise götü-  edinmiş yapay kişilerden çok kendini
          gerek…                    rüyor veya gönderiyoruz; en az 3 hafta  müşterinin yerine koyabilen, empati
                                    cihaz veya ürünün sorununu bulmak  duygusu gelişmiş esnafları geri istiyo-
                                    için “beklemeniz gerekiyor” diyorlar.  rum ben. Teknolojisi olmaz olsun. Her
                                    Sonrasında ise çoğunlukla kullanımdan  türlü robot ve robotlaşmaya karşıyım
                                    kaynaklanan hata çıkıyor nedense. “Bil-  artık ve bu konuda direnmeye de devam
                                    mem şu kadar tamir parası ve şu kadar  edeceğim…
                                    süre tamir için kalmak zorunda” diyor-  Adı üstünde alış ve veriş. Kazan
                                    lar işte o zaman sinir sisteminiz farklı  kazan; kandıran yok, kaybeden yok ve
                                    çalışmaya başlıyor. Siz, “Ayıplı ürün bu,  dürüstlüğün,  güvenirliliğin öne çıktığı
                                    aldığımızdan bu yana sorunlu” diyorsu-  bir alışverişi ve esnaflığı özlüyoruz… Çok
                                    nuz ama açmışsınız paketi ve kullan-  zor olmasa gerek…
          76 KobiEfor Nisan 2025
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81