Page 50 - KobiEfor Nisan 2025
P. 50

LOJ ST K VE TA IMACILIK




           Parsiyel taşımacılığı nedir?

              Parsiyel taşımacılık, “Herhangi bir ihtiyaç sahibi müş-  demiryolu aracılığıyla gerçekleştiriliyor. Parsiyel taşıma-
           teri, arzu ettiği herhangi bir bölgeye, istediği miktarda   cılıkta, alıcıları farklı olan mal ya da ürünler aynı taşıma
           ürün göndermek istediği zaman, eğer bu talebi bir ta-  aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon, kamyonet veya
           şıma aracını (konteyner, uçak, tır, kamyon,   vagon) içinde taşınabiliyor.” Bir diğer tanıma göre; “Aynı
           kamyonet veya vagon) doldurmaya-                        güzergahta yer alan birbirinden farklı müş-
           cak kapasitede bulunuyor ise müşte-                     terilerin eşya, ürün veya yüklerini, aynı ta-
           rinin lojistik firmalarından talep                            şıma aracıyla taşıma lojistiği. Parsiyel
           edeceği hizmet” olarak tanımlanıyor.                         taşımacılığı, ayrıca parça eşya taşı-
           Bir başka tanımsa şöyle: “Bir ya da                         macılığı olarak da biliniyor. En temel
           birden fazla alıcı tarafından ve farklı firma-               amaç; aynı istikamet üzerinde taşın-
           lardan sipariş edilen ürün ya da malların tek ve            ması talep edilen bütün yükleri, top-
           birleştirilmiş yük halinde taşıma sürecine verilen isim.   lam yük miktarı bir taşıma aracını doldurmasa bile, aynı
           Yük teslimatı genellikle denizyolu, havayolu, karayolu ve   araca yükleyerek taşıma işleminin gerçekleştirilmesi.”


          Dijital dönüşüm ve inovasyon parsiyel          manlarımızın ülke ekonomisindeki ve dış ticaretindeki yeri
          yük taşımacılığının geleceğini şekillendiriyor   ise oldukça büyük. Güçlü altyapılarıyla limanlar sanayileş-
            Bilgehan Engin, teknolojinin lojistiğin bel kemiği haline   meyi, üretimi, dış ticareti geliştirdikleri gibi yarattıkları eko-
          dönüştüğünü vurguluyor: “Dijital araçlar ve platformlar par-  nomik faydayla ülkenin kalkınmasına güç veriyor. Özellikle
          siyel yük taşımacılığında planlanma, takip etme ve yönet-  COVID-19 ile beraber denizyolunun tüm taşıma türleri için-
          mede etkili bir şekilde kullanılıyor.  Yapay zeka ve makine   deki payının hem küresel hem de Türkiye’de büyümesiyle
          öğrenimi teknolojisi rota planlamasını, yük konsolidasyo-  birlikte limanlarımızın son derece stratejik lojistik üsler ve
          nunu ve talep tahminini optimize ediyor. Bu da operasyonel   önemli lojistik merkezlerden biri olduğu anlaşıldı.”
          verimsizlikleri en aza indiriyor ve nakliyeciler için maliyetleri   Denizyolu eşya taşımacılığının, dünyada olduğu gibi Tür-
          düşürüyor. Gerçek zamanlı rezervasyon, takip ve ödeme sis-  kiye’nin de gerek hacim gerekse taşınan eşyanın değeri açı-
          temleri sunan dijital yük platformları, operasyonları kolay-  sından en yüksek paya sahip taşımacılık türü olduğunu
          laştırıyor, şeffaflığı artırıyor ve manuel hataları azaltıyor.   aktaran Engin, İMEAK DTO tarafından 2024 yılında yayınla-
          Blockchain teknolojisi, çok taraflı sevkiyatlar için çok önemli   nan Denizcilik Sektör Raporu’nda yer alan verilerin, deniz-
          olan güvenli ve şeffaf dokümantasyon sağlıyor. IoT özellikli   cilik sektörünün ve deniz taşımacığının büyüklüğüne ve
          cihazlar da hassas mallar                                              önemine ışık tuttuğunu kay-
          için gerekli olan sıcaklık ve                                          dediyor: “2023 yılında global
          nem gibi sevkiyat koşulları                                            ticaret 24 trilyon doları, küre-
          hakkında gerçek zamanlı                                                sel deniz taşımacılığı ise 12.3
          veriler sağlayarak büyük                                               milyar tonu aşıyor. Dünya
          avantajlar sunuyor. Teda-                                              yüklerinin yaklaşık %86’sı
          rikçiler, kısmi yüklerin ve                                            deniz taşımacılığıyla gerçek-
          gereksiz yolculukların sayı-                                           leştiriliyor. Parasal değer iti-
          sını azaltmak için konsoli-                                            barıyla  ihracat  verileri
          dasyon süreçlerini optimize                                            incelendiğinde ve taşımacılık
          ediyor. Birçok şirket, sevkiyatın korunması için biyolojik ola-  modları itibarıyla değerlendirildiğinde, 2023 yılında ihraç ta-
          rak parçalanabilen ve yeniden kullanılabilen malzemelere   şımalarının ilk sırasında %56 ile denizyolunun yer aldığı göz-
          geçiş yapıyor.”                                lemleniyor. İkinci sırada %32.5 ile karayolu modu, üçüncü
                                                         sırada ise %9.9 ile havayolu, son sırada da %0.7 ile demiryolu
          Türkiye’de limanların önemi ve ülke            yer alıyor. İthalatta da 2023 yılında ilk sırada denizyolunun yer
          ekonomisine katkısı                            aldığı kaydediliyor. 361 milyar dolarlık ihracatımızın %53.9’u
            Bilgehan Engin, Türkiye’nin Avrupa, Orta Asya ve Orta-  denizyoluyla taşınırken, ikinci sırada %18.5 ile karayolu
          doğu arasında doğal bir köprü olma konumu ile taşımacılık   modu, üçüncü sırada ise %14.8 ile havayolu, son sırada da
          yönünden büyük bir potansiyele sahip olduğunun altını çizi-  %0.55 ile demiryolu yer alıyor. Miktar (ton) olarak ihracat ve-
          yor: “Türkiye, Cebelitarık Boğazı ile Atlas Okyanusu’na, Sü-  rileri taşımacılık modları itibarıyla değerlendirildiğinde, 2023
          veyş Kanalı ile Arap Yarımadası ve Hint Okyanusu’na, Türk   yılında ihraç taşımalarının ilk sırasında %78.8 ile denizyolu-
          Boğazları’nın Karadeniz-Akdeniz bağlantılarıyla Avrasya ve   nun yer aldığı gözlemleniyor. İkinci sırada %19.3 ile karayolu
          Uzakdoğu’ya uzanan bir ulaşım ağının odak noktasında yer   modu, üçüncü sırada ise %0.9 ile havayolu, son sırada da
          alıyor.  Bu coğrafi konumu nedeniyle Türkiye, kabotaj, ulus-  %0.8 ile demiryolu yer alıyor.”
          lararası ve transit taşımacılık yönünden ön plana çıkıyor. Li-  Bilgehan Engin, Türkiye’de çok sayıda önemli liman bu-
          50 KobiEfor Nisan 2025
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55