Page 50 - KobiEfor Nisan 2025
P. 50
LOJ ST K VE TA IMACILIK
Parsiyel taşımacılığı nedir?
Parsiyel taşımacılık, “Herhangi bir ihtiyaç sahibi müş- demiryolu aracılığıyla gerçekleştiriliyor. Parsiyel taşıma-
teri, arzu ettiği herhangi bir bölgeye, istediği miktarda cılıkta, alıcıları farklı olan mal ya da ürünler aynı taşıma
ürün göndermek istediği zaman, eğer bu talebi bir ta- aracı (konteyner, uçak, tır, kamyon, kamyonet veya
şıma aracını (konteyner, uçak, tır, kamyon, vagon) içinde taşınabiliyor.” Bir diğer tanıma göre; “Aynı
kamyonet veya vagon) doldurmaya- güzergahta yer alan birbirinden farklı müş-
cak kapasitede bulunuyor ise müşte- terilerin eşya, ürün veya yüklerini, aynı ta-
rinin lojistik firmalarından talep şıma aracıyla taşıma lojistiği. Parsiyel
edeceği hizmet” olarak tanımlanıyor. taşımacılığı, ayrıca parça eşya taşı-
Bir başka tanımsa şöyle: “Bir ya da macılığı olarak da biliniyor. En temel
birden fazla alıcı tarafından ve farklı firma- amaç; aynı istikamet üzerinde taşın-
lardan sipariş edilen ürün ya da malların tek ve ması talep edilen bütün yükleri, top-
birleştirilmiş yük halinde taşıma sürecine verilen isim. lam yük miktarı bir taşıma aracını doldurmasa bile, aynı
Yük teslimatı genellikle denizyolu, havayolu, karayolu ve araca yükleyerek taşıma işleminin gerçekleştirilmesi.”
Dijital dönüşüm ve inovasyon parsiyel manlarımızın ülke ekonomisindeki ve dış ticaretindeki yeri
yük taşımacılığının geleceğini şekillendiriyor ise oldukça büyük. Güçlü altyapılarıyla limanlar sanayileş-
Bilgehan Engin, teknolojinin lojistiğin bel kemiği haline meyi, üretimi, dış ticareti geliştirdikleri gibi yarattıkları eko-
dönüştüğünü vurguluyor: “Dijital araçlar ve platformlar par- nomik faydayla ülkenin kalkınmasına güç veriyor. Özellikle
siyel yük taşımacılığında planlanma, takip etme ve yönet- COVID-19 ile beraber denizyolunun tüm taşıma türleri için-
mede etkili bir şekilde kullanılıyor. Yapay zeka ve makine deki payının hem küresel hem de Türkiye’de büyümesiyle
öğrenimi teknolojisi rota planlamasını, yük konsolidasyo- birlikte limanlarımızın son derece stratejik lojistik üsler ve
nunu ve talep tahminini optimize ediyor. Bu da operasyonel önemli lojistik merkezlerden biri olduğu anlaşıldı.”
verimsizlikleri en aza indiriyor ve nakliyeciler için maliyetleri Denizyolu eşya taşımacılığının, dünyada olduğu gibi Tür-
düşürüyor. Gerçek zamanlı rezervasyon, takip ve ödeme sis- kiye’nin de gerek hacim gerekse taşınan eşyanın değeri açı-
temleri sunan dijital yük platformları, operasyonları kolay- sından en yüksek paya sahip taşımacılık türü olduğunu
laştırıyor, şeffaflığı artırıyor ve manuel hataları azaltıyor. aktaran Engin, İMEAK DTO tarafından 2024 yılında yayınla-
Blockchain teknolojisi, çok taraflı sevkiyatlar için çok önemli nan Denizcilik Sektör Raporu’nda yer alan verilerin, deniz-
olan güvenli ve şeffaf dokümantasyon sağlıyor. IoT özellikli cilik sektörünün ve deniz taşımacığının büyüklüğüne ve
cihazlar da hassas mallar önemine ışık tuttuğunu kay-
için gerekli olan sıcaklık ve dediyor: “2023 yılında global
nem gibi sevkiyat koşulları ticaret 24 trilyon doları, küre-
hakkında gerçek zamanlı sel deniz taşımacılığı ise 12.3
veriler sağlayarak büyük milyar tonu aşıyor. Dünya
avantajlar sunuyor. Teda- yüklerinin yaklaşık %86’sı
rikçiler, kısmi yüklerin ve deniz taşımacılığıyla gerçek-
gereksiz yolculukların sayı- leştiriliyor. Parasal değer iti-
sını azaltmak için konsoli- barıyla ihracat verileri
dasyon süreçlerini optimize incelendiğinde ve taşımacılık
ediyor. Birçok şirket, sevkiyatın korunması için biyolojik ola- modları itibarıyla değerlendirildiğinde, 2023 yılında ihraç ta-
rak parçalanabilen ve yeniden kullanılabilen malzemelere şımalarının ilk sırasında %56 ile denizyolunun yer aldığı göz-
geçiş yapıyor.” lemleniyor. İkinci sırada %32.5 ile karayolu modu, üçüncü
sırada ise %9.9 ile havayolu, son sırada da %0.7 ile demiryolu
Türkiye’de limanların önemi ve ülke yer alıyor. İthalatta da 2023 yılında ilk sırada denizyolunun yer
ekonomisine katkısı aldığı kaydediliyor. 361 milyar dolarlık ihracatımızın %53.9’u
Bilgehan Engin, Türkiye’nin Avrupa, Orta Asya ve Orta- denizyoluyla taşınırken, ikinci sırada %18.5 ile karayolu
doğu arasında doğal bir köprü olma konumu ile taşımacılık modu, üçüncü sırada ise %14.8 ile havayolu, son sırada da
yönünden büyük bir potansiyele sahip olduğunun altını çizi- %0.55 ile demiryolu yer alıyor. Miktar (ton) olarak ihracat ve-
yor: “Türkiye, Cebelitarık Boğazı ile Atlas Okyanusu’na, Sü- rileri taşımacılık modları itibarıyla değerlendirildiğinde, 2023
veyş Kanalı ile Arap Yarımadası ve Hint Okyanusu’na, Türk yılında ihraç taşımalarının ilk sırasında %78.8 ile denizyolu-
Boğazları’nın Karadeniz-Akdeniz bağlantılarıyla Avrasya ve nun yer aldığı gözlemleniyor. İkinci sırada %19.3 ile karayolu
Uzakdoğu’ya uzanan bir ulaşım ağının odak noktasında yer modu, üçüncü sırada ise %0.9 ile havayolu, son sırada da
alıyor. Bu coğrafi konumu nedeniyle Türkiye, kabotaj, ulus- %0.8 ile demiryolu yer alıyor.”
lararası ve transit taşımacılık yönünden ön plana çıkıyor. Li- Bilgehan Engin, Türkiye’de çok sayıda önemli liman bu-
50 KobiEfor Nisan 2025