Page 51 - KobiEfor Nisan 2025
P. 51
l Multimodal Taşımacılık imkanı: Konteyner taşımacılığı,
farklı taşıma modlarıyla (karayolu, denizyolu, havayolu ve de-
miryolu) kolayca entegre edilebiliyor. Böylece lojistik süreçler
daha esnek hale geliyor ve taşıma süreleri kısalıyor.
l Yük zarar görmüyor, zaman tasarrufu sağlanıyor: Tek se-
ferlik yüklemeyle tekrar tekrar açılmadan yapılan bir taşı-
macılık olduğu için konteyner taşımacılığında, istifleme
işleminin az olmasına ek olarak, yükün zarar görmesi ve sü-
reçlerin uzaması engelleniyor, zaman tasarrufu sağlanıyor.
lunduğunu ancak bunlar arasında Mersin Limanı’nın son yıl- l Güvenli, rahat ve hızlı yükleme ve boşaltma: Konteynerlar
larda yapılan yatırımlar nedeniyle ön plana çıktığını ifade edi- boyut olarak büyük olduklarından yükleme ve boşaltma iş-
yor: “Mersin Limanı; İç Anadolu, Akdeniz ve Güneydoğu lemi oldukça rahat, güvenli ve hızlı bir şekilde yapılabiliyor.
Anadolu bölgelerinin ithalat ve ihracat kapısı olmasının ya- l Yüklerin hasar görmesi engelleniyor: Konteynerler ol-
nında Orta Doğu ülkelerinin transit merkezi olarak niteleni- dukça dayanıklı olduğundan yüklerin taşımasında hasar gör-
yor. Yurt içine ve Ortadoğu ülkelerine kara, hava ve mesi engelleniyor. Konteynerların yükleri dış etkenlerden
demiryolları ile bağlanan Mersin Limanı, Türkiye’nin önde koruyan yapısına ek olarak hava da geçirmemesi gıda ben-
gelen endüstri şehirleri yanında, Irak, Suriye ve BDT ülkele- zeri yükler için bozulmayı da engelliyor.
rine en önemli bağlantı noktası konumunda. 2023 yılında l Çevredostu, güvenli, hızlı, kaliteli, uygun maliyetlerle ta-
Mersin Limanı’nda toplam 31 milyon 454 bin ton yük elleç- şıma: Parsiyel taşımacılığı ise aynı güzergahta yer alan bir-
lendi ve liman Türkiye’nin birinden farklı müşterilerin eşya, ürün
deniz ticaretinde önemli bir veya yüklerini aynı taşıma aracıyla ta-
rol üstlendi. Türkiye gene- şıma lojistiği. ‘Konteyner ve Parsiyel Ta-
linde yük elleçleme miktarı şımacılığı’, yüklerin çevredostu, güvenli,
521 milyon 79 bin ton olarak hızlı, kaliteli ve uygun maliyetlerle taşı-
gerçekleşirken, Mersin Li- nabilmesi ve küresel ticareti kolaylaştır-
manı’nın bu toplam içindeki ması açısından lojistik ve taşımacılık
payı %6 olarak kaydedildi. sektöründe önemli bir rol oynuyor. İpek-
Mersin Limanı, 2023 yılında yolu güzergahında yer alan ve Dünya’nın
1 milyon 942 bin TEU kon- tedarik zinciri üssü olma yolunda emin
teyner elleçleme başarısıyla adımlarla ilerleyen ve hızla dijital dönü-
dikkat çekiyor. Türkiye ge- şen Türkiye lojistik sektörü için de ‘Kon-
nelinde elleçlenen toplam teyner ve Parsiyel Taşımacılığı’nda
konteyner miktarı 12 milyon sağlanacak başarı, rekabette öne çık-
556 bin TEU olarak kayde- masını sağlayacak.
dilirken Mersin Limanı’nın bu alandaki payı %15.5 olarak yer l Maliyet avantajı ve yakıt verimliliği: Büyük hacimli yüklerin
alıyor. Mersin Limanı’nın performansı göz önünde bulundu- taşınmasını sağladığı için yakıt verimliliği açısından avantajlı.
rulduğunda sektörden daha fazla pay alabilmek için T.C. Özellikle denizyolu taşımacılığıyla birlikte değerlendirildi-
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından yürütülen geniş- ğinde, büyük miktarda yükün düşük maliyetle taşınmasını
leme projesi daha da önem kazanıyor.” sağlıyor.
l Yeşil lojistik ve sürdürülebilirlik: Çevresel etkileri azaltma
‘Konteyner ve Parsiyel Taşımacılığı’nın noktasında, denizyolu ve demiryolu taşımacılığıyla birlikte
sunduğu faydalar değerlendirildiğinde karbon salınımını düşürme potansiye-
l Küresel ticaretin omurgası: Konteyner taşımacılığı, dünya line sahip. Aynı zamanda akıllı konteyner sistemleri saye-
genelinde ithalat ve ihracat süreçlerinde kritik bir rol oynuyor. sinde enerji verimliliği sağlanabiliyor.
Standart konteyner ölçüleri sayesinde uluslararası taşıma- l Dijitalleşme ve takip sistemleri: Konteyner taşımacılığında
cılık daha verimli hale geliyor. Konteyner taşımacılığı, özel- kullanılan gelişmiş takip sistemleri sayesinde yüklerin ne-
likle uluslararası taşımacılık hizmetinde tercih edilen bir rede olduğu anlık olarak izlenebiliyor. Bu da lojistik yöneti-
taşımacılık türü. Dünya üzerinde yüklerin çeşitlenmesi ve ta- minde verimliliği artırıyor.
şımacılık taleplerinin artması, konteyner taşımacılığına olan l Sigorta ve hukuki güvenceler: Konteyner ve parsiyel taşı-
ilgiyi arttırıyor. Konteyner ile nakliye bir taşımacılık türü ol- macılığı, uluslararası sigorta sistemleriyle korunuyor. Bu, ta-
masına rağmen; karayolu, denizyolu, havayolu ve demiryolu şınan yüklerin kayıp veya hasar durumunda daha güvence
taşımacılığı gibi taşımacılık modlarıyla beraber tercih ediliyor. altında olmasına imkan sunuyor.
l Aynı konteyner içinde farklı ürün grupları taşınabiliyor: l Parsiyel taşımacılığın KOBİ’lere Faydası: Küçük ve orta öl-
Çoğunlukla denizyolu taşımacılığıyla tercih edilen bu taşı- çekli işletmeler (KOBİ'ler), parsiyel taşımacılık sayesinde
macılık türünde aynı ürün gruplarının taşıması yapılabildiği yüksek taşıma maliyetlerinden kaçınarak ihracat ve ithalat
gibi aynı konteyner içinde farklı ürün grupları da yer alabiliyor. süreçlerini daha ekonomik hale getirebiliyor.
Nisan 2025 KobiEfor 51