Page 95 - KobiEfor Şubat 2025
P. 95

KONUK YAZAR


                                  İşletmelerde Kurum Kültürü ve İK

                                       irketlerde performansı etkileyen çok sa-  motive etmek gerekir. Burada İK’nın yükünü
                                       yıda faktör vardır. Bu faktörlerin başında  hafifletecek en belirgin etken yöneticilerin dav-
                                  S da kurum kültürü gelmektedir. Kurum  ranışlarıdır. İyi bir yönetici veya yönetim ekibi,
                                  kültürü, bir şirketin çalışanlarının ve yönetimi-  kurum kültürünün oluşması, aşılanması ve ya-
                                  nin üretimden, iç ve dış ilişkilerine kadar nasıl  yılmasında, sürecin akıcı ve doğal olmasına
                                  etkileşime girdiğini ve ele aldığını belirleyen  odaklanmalı, yönetimin yönlendirdiği, meslek-
                                  inanç ve davranışların tamamını kapsar.  taşlar tarafından yönlendirilen veya zorlanan
                                  ‘Kurum Kültürü’ açıkça tanımlanmaz, ima edi-  bir süreç olmamalıdır.
          Gültekin  enel          lir ve şirketin işe aldığı kişilerin kümülatif özel-  Gerçekte, tüm kaynaklar tarafından be-
                                  likleri zamanla organik olarak gelişir. Bir  nimsenen ortak bir kurum kültürüne bağlılığın
          Efora  irketler Grubu   şirketin kültürü, giyim tarzına, iş saatlerine, ofis  rekabet gücü, verimlilik ve etkinlik, ayrıca eko-
          Yöne m Kurulu Ba kan    düzenine, çalışan avantajlarına, ciroya, işe alım  nomik sürdürülebilirlik üzerindeki etkisi, kav-
                                  kararlarına, müşterilere muamelesine, müş-  raması ve anlaması kolay olmasa da çok
                                  teri memnuniyetine ve operasyonların diğer  önemlidir. Ne yazık ki günümüzde bu süreç,
          Rekabet                 tüm yönlerine yansır. ‘Kurum Kültürü’ bir işlet-  kendisini kurumsal olarak nitelendiren birçok
          edebilmenin ve          menin başarısının temelini oluşturur ve bu kül-  şirkette yok denilecek kadar aza düşmüştür.
          sürdürülebilir          türün sürdürülebilir olmasının en önemli  Kurum kültürünün oluşmasında temel se-
                                  ayağını da İnsan Kaynakları (İK) oluşturur.   beplerden birisi, çalışanların kendini güvende
          olmanın                    Kurumsal işletmeler geçmişe göre artık  hissetmesi ve aidiyet duygularının oluşmasının
          en önemli               çalışanların dizginlerini yukarıdan çeken ve on-  sağlanmasıdır. Günümüzde işe alacağınız bir
          yollarından birisi      ların sadece bireysel görevlerini yerine getir-  personelin CV’sine baktığınızda bir yıl içeri-
                                  mesini isteyen katı politikalardan uzaklaşarak,  sinde birçok iş yerinde çalıştığını, çok fazla iş
          kurum                   çalışanlarının beklentilerine, düşünce ve fikir-  değiştirdiğini görmekteyiz. İşletmelerde sü-
          kültürünün              lerine değer veren, paylaşımcı bir yapının var-  rekli personel sirkülasyonu, iş yeri kültürünün
          oluşturulması,          lığını hissettiren anlayışa dönüşmüştür. Çünkü  oluşamamasının temel sebeplerinden birisi-
                                  kurum kültürü, yöneticilerin ve çalışanların et-  dir. Son yıllarda giderek daralan iş gücü temini,
          bu kültürün             kileşim ve iş birliği yapma biçimidir. Dolayısıyla  işletmelerde üretimin ve kalitenin düşmesine
          etkisinin               yukarıda belirttiğimiz gibi, ‘Kurum Kültürü’  sebebiyet verdiği gibi, şirketlerin rekabet gü-
          çalışanlar              doğrudan bir şekilde ifade edilmesi gerekme-  cünü de azaltmaktadır. Bunun önüne geçil-
                                  yen, ancak aynı değerleri ve iş süreçlerini pay-  mesi için uygulanan metotlar da bir yanlışı
          üzerinde iş ahlakı      laşan çalışanlar arasında kendiliğinden yayılan  başka bir yanlışla kapatma olarak karşımıza
          oluşturması ve          bir şeydir.                         çıkmakta, artan sorunları gelecekte daha da
          aidiyet duygusu            Günümüzde insan kaynakları yönetimi bu  artırmaktadır.
                                  kültürün sürdürülmesinde çok daha gelişmiş  İşyeri kültürü oluşmuş firmalarda aynı za-
          taşıyan                 olmakla birlikte klasik “doğru kişiyi, doğru za-  manda iş ahlakı da oluşmaktadır. Çalışanların
          çalışan-işveren         manda, doğru işe yerleştirme” ilkesinin ötesine  sürekli değişmesi, iş ahlakının da zayıfladığı
          ilişkisinin             geçmektedir. İnsan kaynaklarının, tıpkı şirketin  anlamını taşımaktadır. Yanlışı yanlışla kapat-
                                  misyon ve vizyon bildirgesi gibi, doğrudan  mayı bir örnekle açıkladığımızda; işletmelerin
          paylaşımcı ve           kurum kültürünü göz önüne alan büyük resmi  personel devamlılığını sağlamak için “devam-
          adil politikalarla      görebilmesi ve kendi terfisi için olduğu gibi ça-  lılık primi” adı altında, “şu kadar gün işe gelir-
          beslenmesi,             lışan kalifiyesinin de artırılır hareket edebil-  seniz şu kadar prim alırsınız” mantığıyla
                                  mesi gerekmektedir. Benimsenmiş kurum  vermiş oldukları devamlılık primi, iş ahlakının
          işletmelerimizin        kültürü, şirket üretkenliğini önemli ölçüde et-  da nasıl kaybolduğuna bariz bir örnektir. İşte
          yarınları ve            kileyebilir ve bunu başaramamış veya karma-  bu gibi işletmelerin kurum kültürü oluşturma-
           marka değeri           şıklık karşısında sonuç üretmede o kadar da  ları mümkün olmadığı gibi, iş etiğine uymayan
                                  etkili olmayan bir kültüre sahip işletmelere kı-  çalışanların çoğalmasına ve işletmeler ara-
          oluşturmasının          yasla gerçek bir rekabet avantajı sağlayabilir.  sında bu tür yanlışı yanlışla kapatma davranış-
          en önemli                  Hiçbir işletme, temel değerlerini paylaşan  larının da giderek arttığını görmekteyiz. Sonuç
          unsurdur.               veya bu değerleri benimseme yeteneğine ve is-  olarak, rekabet edebilmenin ve sürdürülebilir
                                  teğine sahip insanlar olmadan tutarlı bir  olmanın en önemli yollarından birisi kurum
                                  kurum kültürü oluşturamaz. İK yönetimi,  kültürünün oluşturulması, bu kültürün etkisi-
                                  kurum kültürünü etkileme ve şekillendirmede  nin çalışanlar üzerinde iş ahlakı oluşturması
                                  hayati bir stratejik rol üstlenmektedir. İK ekibi  ve aidiyet duygusu taşıyan çalışan-işveren iliş-
                                  için zor olan, çift iş yükü anlamına gelir. Bir yan-  kisinin paylaşımcı ve adil politikalarla beslen-
                                  dan, kurum kültürünü tamamen benimseye-  mesi, işletmelerimizin yarınları ve marka
                                  bilen yeni kişileri belirlemek hayati önem  değeri oluşturmasının en önemli unsurdur.
                                  taşırken; diğer yandan şirket içinde halihazırda  ‘Mutlu Çalışan, Mutlu İşletmeler’ oluşturmak
                                  bulunan kişileri katılımlarını artırmaları için  temennisiyle.
                                                                                      ubat 2025 KobiEfor  95
   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99   100