Page 26 - KobiEfor Şubat 2025
P. 26
KAPAK
dam, Avrupa Birliği’nin (AB) regülasyon değişiklikleri ve rımlara öncelik verilmelidir.”
ana sanayilerden yeni platform ve projeler alamama- “Elektrikli, akıllı ve otonom araçlar, sektörde pa-
mız nedeniyle 2025 yılı ihracatımızda %10’luk bir kü- radigmayı tamamen değiştirecek”: Albert Saydam,
çülme olacağını öngördüklerini paylaşıyor: “Yerli “Elektrikli, akıllı ve otonom araçlar, otomotiv sektö-
üretimin iç pazardaki payı %30 seviyesine kadar dü- ründe paradigmayı tamamen değiştirecek bir dönemin
şerken, ithal araçların oranı %70’e ulaştı. Özellikle başlangıcıdır. Türkiye otomotiv tedarik sanayisi bu dö-
hafif ticari araçlar segmentinde ithalat oranı- nüşümü yakalamak için öncelikle elektrikli
nın %75’i bulması, yerli üretimin pazar payı- araçlar için batarya üretimi, otonom sistem-
nın daraldığını açıkça ortaya koyuyor. lere uygun sensör ve yazılım geliştirme gibi
Türkiye’nin dünya genelinde araç üreti- yeni teknoloji alanlarına yatırım yapmalıdır.
minde 12. sıradan 11. sıraya yükselmesi, Çinli BYD’nin Türkiye’de yatırım kararı alması,
önemli bir başarı olarak değerlendirilse ülkemiz için bu dönüşümü yakalamak adına
de bu konumun korunması ve geliştiril- büyük bir fırsat sunmaktadır. Bu yatırımla bir-
mesi için daha büyük hedeflere yönelin- likte, yerli firmaların hem BYD ile hem de
mesi gerektiği net bir şekilde görülüyor.” BYD’ye üretim yapan diğer tedarikçilerle iş birliği
“Ar-Ge yatırımları artırılmalı, firmala- yapmaları, teknolojik bilgi birikimini artıracak ve
rın dijitalleşme süreçleri desteklenmeli”: sektörün geleceğe adaptasyonunu hızlandıra-
Albert Saydam, Türkiye otomotiv tedarik caktır. Ayrıca, yeni teknolojilere uyum sağlaya-
sanayisinin 2024’te birkaç temel sorunla mayan firmalar rekabet dışı kalma riskiyle karşı
karşılaştığını ifade ediyor: “İlk olarak, karşıya kalabilir” diye konuşuyor.
AB’nin yeni regülasyonlarının sektörde Türkiye otomotiv endüstrisinde yeni tekno-
ek maliyetler oluşturması, ihracat açısından lojiler ve trendler: Albert Saydam, Türkiye oto-
rekabet gücünü olumsuz etkiledi. Ana sanayinin motiv endüstrisinde, elektrikli araçlar, otonom
yeni platform siparişleri alamaması, kapasite Albert Saydam sürüş teknolojileri, hafif malzemeler kullanılarak
küçülme-
yakıt verimli
kullanım oranlarını düşürdü ve tedarik zincirinde küçülme- yakıt verimliliğini artırma ve karbon salınımını azaltma odaklı
lere neden oldu. İç pazarda ithal araçların oranının %70’e inovasyonların öne çıktığını paylaşıyor: “Bunun yanında, üre-
ulaşması, yerli üretim için ciddi bir tehdit oluşturdu. Çözüm tim süreçlerinin dijitalleşmesi, yapay zekâ destekli üretim
olarak, üretim maliyetlerini düşürmek, teknoloji yatırımlarını planlaması, akıllı fabrikalar ve büyük veri analitiği gibi En-
artırmak ve katma değerli üretime yönelmek gerekiyor. Ay- düstri 4.0 uygulamaları hız kazanmaktadır. Özellikle AB’nin
rıca yerli üretimin iç pazardaki payını artırmak için devlet yeşil dönüşüm politikalarına uyum sağlamak için karbon
destekli teşvik programları ve ithalatı dengeleyici düzenle- ayak izi hesaplama ve azaltma konuları da sektörün günde-
meler hayata geçirilmeli. Küresel regülasyonlara uyum sağ- mindedir. Türkiye’nin bu trendleri takip ederek uluslararası
lamak adına Ar-Ge yatırımları artırılmalı ve firmaların rekabet gücünü artırması, hem ihracat pazarlarını genişlet-
dijitalleşme süreçleri desteklenmelidir.” mesi hem de iç pazarda liderlik kazanması için hayati öneme
“Dünyada ilk 10 araç üreticisi olabilmek için yıllık üretim sahiptir.”
kapasitesi 2 milyon 400 bin adede çıkarılmalı”: 2025’te
dünya genelinde üretimin %1 artması beklenirken, Türki- “Çinli markaların yatırımları 2025’te
ye’de üretimin 1 milyon 400 bin adede gerilemesinin öngö- bize ek güvence sağlayacak”
rüldüğünü paylaşan Saydam, uzun vadede, Türkiye’nin İlk çeyrekte satışlarda artış bekleniyor: Otomotiv satış
dünya genelindeki en büyük ilk 10 araç üreticisi arasına gi- sonrası pazarı, temkinli başladığı 2024’ü aynı paralelde ta-
rebilmesi için yıllık üretim kapasitesinin 2 milyon 400 bin mamladı. 2024’ün son çeyreğinde satış ve ihracatı artan sek-
adede çıkarılması gerektiğini anlatıyor: “Bu hedefe ulaşmak tör, istihdamını da korudu. Sektör 2025’in ilk çeyreğinde
için yerli üretim oranını 2024’ün ilk çeyreğine kı-
%70 seviyesine çıkar- yasla yurt içi satışlarda
mak, Ar-Ge çalışmala- dolar bazında %1.48 artış
rını artırmak ve katma bekliyor. Otomotiv Satış
değerli üretime geçiş Sonrası Ürün ve Hizmet-
yapmak kritik öneme leri Derneği’nin (OSS)
sahiptir. İhracatta ise 2024 Yıl Sonu Sektörel
hem miktar hem de gelir Değerlendirme Anke-
açısından büyüme he- ti’ne göre; 2024’ün son
deflenmeli, özellikle te- çeyreğinde, 2023’ün aynı
darik sanayisinde dönemine göre yurt içi
uluslararası iş birlikleri satışlar dolar bazında or-
geliştirilmeli ve yeni tek- talama %3.69 artış gös-
nolojilerle uyumlu yatı- terdi. Üretici üyelerin
26 KobiEfor ubat 2025