Page 26 - KobiEfor Şubat 2025
P. 26

KAPAK



          dam, Avrupa Birliği’nin (AB) regülasyon değişiklikleri ve  rımlara öncelik verilmelidir.”
          ana sanayilerden yeni platform ve projeler alamama-   “Elektrikli, akıllı ve otonom araçlar, sektörde pa-
          mız nedeniyle 2025 yılı ihracatımızda %10’luk bir kü-  radigmayı tamamen değiştirecek”: Albert Saydam,
          çülme olacağını öngördüklerini paylaşıyor: “Yerli   “Elektrikli, akıllı ve otonom araçlar, otomotiv sektö-
          üretimin iç pazardaki payı %30 seviyesine kadar dü-  ründe paradigmayı tamamen değiştirecek bir dönemin
          şerken, ithal araçların oranı %70’e ulaştı. Özellikle  başlangıcıdır. Türkiye otomotiv tedarik sanayisi bu dö-
          hafif ticari araçlar segmentinde ithalat oranı-           nüşümü yakalamak için öncelikle elektrikli
          nın %75’i bulması, yerli üretimin pazar payı-              araçlar için batarya üretimi, otonom sistem-
          nın daraldığını açıkça ortaya koyuyor.                     lere uygun sensör ve yazılım geliştirme gibi
          Türkiye’nin dünya genelinde araç üreti-                    yeni teknoloji alanlarına yatırım yapmalıdır.
          minde 12. sıradan 11. sıraya yükselmesi,                  Çinli BYD’nin Türkiye’de yatırım kararı alması,
          önemli bir başarı olarak değerlendirilse                  ülkemiz için bu dönüşümü yakalamak adına
          de bu konumun korunması ve geliştiril-                    büyük bir fırsat sunmaktadır. Bu yatırımla bir-
          mesi için daha büyük hedeflere yönelin-                   likte, yerli firmaların hem BYD ile hem de
          mesi gerektiği net bir şekilde görülüyor.”              BYD’ye üretim yapan diğer tedarikçilerle iş birliği
            “Ar-Ge yatırımları artırılmalı, firmala-               yapmaları, teknolojik bilgi birikimini artıracak ve
          rın dijitalleşme süreçleri desteklenmeli”:              sektörün geleceğe adaptasyonunu hızlandıra-
          Albert Saydam, Türkiye otomotiv tedarik                 caktır. Ayrıca, yeni teknolojilere uyum sağlaya-
          sanayisinin 2024’te birkaç temel sorunla                mayan firmalar rekabet dışı kalma riskiyle karşı
          karşılaştığını ifade ediyor: “İlk olarak,                karşıya kalabilir” diye konuşuyor.
          AB’nin yeni regülasyonlarının sektörde                     Türkiye otomotiv endüstrisinde yeni tekno-
          ek maliyetler oluşturması, ihracat açısından             lojiler ve trendler: Albert Saydam, Türkiye oto-
          rekabet gücünü olumsuz etkiledi. Ana sanayinin           motiv endüstrisinde, elektrikli araçlar, otonom
          yeni platform siparişleri alamaması, kapasite  Albert Saydam  sürüş teknolojileri, hafif malzemeler kullanılarak
                                               küçülme-
                                                          yakıt verimli
          kullanım oranlarını düşürdü ve tedarik zincirinde küçülme-  yakıt verimliliğini artırma ve karbon salınımını azaltma odaklı
          lere neden oldu. İç pazarda ithal araçların oranının %70’e  inovasyonların öne çıktığını paylaşıyor: “Bunun yanında, üre-
          ulaşması, yerli üretim için ciddi bir tehdit oluşturdu. Çözüm  tim süreçlerinin dijitalleşmesi, yapay zekâ destekli üretim
          olarak, üretim maliyetlerini düşürmek, teknoloji yatırımlarını  planlaması, akıllı fabrikalar ve büyük veri analitiği gibi En-
          artırmak ve katma değerli üretime yönelmek gerekiyor. Ay-  düstri 4.0 uygulamaları hız kazanmaktadır. Özellikle AB’nin
          rıca yerli üretimin iç pazardaki payını artırmak için devlet  yeşil dönüşüm politikalarına uyum sağlamak için karbon
          destekli teşvik programları ve ithalatı dengeleyici düzenle-  ayak izi hesaplama ve azaltma konuları da sektörün günde-
          meler hayata geçirilmeli. Küresel regülasyonlara uyum sağ-  mindedir. Türkiye’nin bu trendleri takip ederek uluslararası
          lamak adına Ar-Ge yatırımları artırılmalı ve firmaların  rekabet gücünü artırması, hem ihracat pazarlarını genişlet-
          dijitalleşme süreçleri desteklenmelidir.”       mesi hem de iç pazarda liderlik kazanması için hayati öneme
            “Dünyada ilk 10 araç üreticisi olabilmek için yıllık üretim  sahiptir.”
          kapasitesi 2 milyon 400 bin adede çıkarılmalı”: 2025’te
          dünya genelinde üretimin %1 artması beklenirken, Türki-  “Çinli markaların yatırımları 2025’te
          ye’de üretimin 1 milyon 400 bin adede gerilemesinin öngö-  bize ek güvence sağlayacak”
          rüldüğünü paylaşan Saydam, uzun vadede, Türkiye’nin  İlk çeyrekte satışlarda artış bekleniyor: Otomotiv satış
          dünya genelindeki en büyük ilk 10 araç üreticisi arasına gi-  sonrası pazarı, temkinli başladığı 2024’ü aynı paralelde ta-
          rebilmesi için yıllık üretim kapasitesinin 2 milyon 400 bin  mamladı. 2024’ün son çeyreğinde satış ve ihracatı artan sek-
          adede çıkarılması gerektiğini anlatıyor: “Bu hedefe ulaşmak  tör, istihdamını da korudu. Sektör 2025’in ilk çeyreğinde
          için yerli üretim oranını                                                 2024’ün ilk çeyreğine kı-
          %70 seviyesine çıkar-                                                     yasla yurt içi satışlarda
          mak, Ar-Ge çalışmala-                                                     dolar bazında %1.48 artış
          rını artırmak ve katma                                                    bekliyor. Otomotiv Satış
          değerli üretime geçiş                                                     Sonrası Ürün ve Hizmet-
          yapmak kritik öneme                                                       leri Derneği’nin (OSS)
          sahiptir. İhracatta ise                                                   2024 Yıl Sonu Sektörel
          hem miktar hem de gelir                                                   Değerlendirme Anke-
          açısından büyüme he-                                                      ti’ne göre; 2024’ün son
          deflenmeli, özellikle te-                                                  çeyreğinde, 2023’ün aynı
          darik    sanayisinde                                                      dönemine göre yurt içi
          uluslararası iş birlikleri                                                satışlar dolar bazında or-
          geliştirilmeli ve yeni tek-                                               talama %3.69 artış gös-
          nolojilerle uyumlu yatı-                                                  terdi. Üretici üyelerin
          26 KobiEfor  ubat 2025
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31