Page 27 - KobiEfor Şubat 2025
P. 27
%22.2’si önümüzdeki üç ayda yatırım plan- fazla iniş ve çıkışların olmadığı hafif, durağan
larken, 2024’ün son çeyreğinde de gözlem- seyreden bir yıl olduğunu belirterek, bunun
lenen problemlerin başında ilk üç çeyrekte temel nedenlerini; elektrikli araç sürecindeki
olduğu gibi ‘maliyetlerdeki aşırı artış’ yer aldı. dönüşüm sancıları ve global ölçekte devam
2023’te %14’le önemli problemler arasında eden ekonomik kriz olarak sıraladı.
yer almayan ‘iş ve ciro kaybı’, 2024’te %41 se- Sektöre pozitif katkı: Orijinal yedek parça
viyesine ulaşarak öne çıktı. ‘Kargo maliyeti’ fiyatlarının ciddi derecede yükselmesinin
ile ‘teslimat problemleri’ en büyük 4. sıkıntı. kullanıcıları aftermarket pazarına yönlendi-
OSS üyeleri, 2024’e kıyasla, 2025’te dolar ba- rerek otomotiv satış sonrası sektörünü ciddi
zında yurt içi satışlarında ortalama %9.67 anlamda hareketlendirdiğini de aktaran Öz-
artış bekliyor. çete, yıl içerisinde bu durumun sektöre ol-
OSS Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Ali dukça pozitif yönde katkı sağladığını kaydetti:
Özçete, otomotiv satış sonrası sektörü olarak “Ülke olarak küresel ölçekte otomotiv ve oto-
2025 için 2024’te yakalanan satış rakamlarını motiv satış sonrası sektörlerine en çok katkı
ve üstünü hedeflediklerini söyledi: “Buna sağlayan ülkelerden biriyiz. 2025 içinde yeni
rağmen önümüzdeki 5 yıl içerisinde geçmiş trendlerin en yakın takipçisi ve öğreticisi ola-
dönemlerde yakalamış olduğumuz hızlı bü- Ali Özçete rak aftermarket pazarına yön vermek en
yümeleri öngörmüyoruz. 2025 yılı satış ra- büyük hedeflerimiz arasında. Güçlü ve orga-
kamlarını etkileyecek en belirleyici faktörlerin başında ise nize şekilde hareket eden üretici ve dağıtıcı firmalarımızdan
faiz indirimleri konusu yer alıyor. 2025 yılı itibarıyla faizlerin aldığımız bu güçle birlikte yeni yıla dair umudumuz ve inan-
geriye gitmesi yurt içi piyasada arz-talep dengesini yeniden cımız her zaman yüksek.”
canlandıracaktır. İhracat kapsamında ise Afrika ülkeleri Üretici istihdamda yükseliş sürdü: OSS 2024 Yıl Sonu
başta olmak üzere açılacak yeni pazarlarla birlikte sektörde Sektörel Değerlendirme Anketi’ne katılan OSS üyelerinin
büyümenin sağlanması önemli hedefler arasında yer alıyor. %42.6’sı 2023’e göre istihdamını artırdı. Üyelerin %36.1’i söz
Sektörümüzü 2025 yılında en çok ilgilendiren konulardan biri konusu dönemde istihdamını korudu. %21.3’ü, 2023’e kı-
de özellikle Çinli yatırımcıların Türkiye’ye yapacağı üretime yasla istihdamının azaldığını belirtti. Dağıtıcı üyelerin istih-
dayalı yatırımları olacak. Bu durum hem istihdama doğrudan damları üretici üyelere göre daha fazla artış kaydetti.
katkı sağlayacak aynı zamanda yine durağan geçmesini bek- %26.2’si gelecek 3 ayda yatırım planlıyor: Ankete göre
lediğimiz 2025 yılı için bize ek bir güvence sağlayacaktır. Bu önümüzdeki 3 ayda yeni yatırım yapmayı düşünen üyelerin
durum hem istihdama doğrudan katkı sağlayacak aynı za- oranı %26.2 ile bir önceki döneme paralel seyretti. Bir önceki
manda yine durağan geçmesini beklediğimiz 2025 için bize ankette üretici üyelerin %30.8’i yatırım planlarken; yeni an-
ek bir güvence sağlayacaktır.” kette bu oran %22.2’ye geriledi. Dağıtıcı üyelerde ise bu oran
Ali Özçete, 2024’ün otomotiv satış sonrası sektörü için çok %25.6’dan %29.4’e çıktı.
ubat 2025 KobiEfor 27