Page 20 - KobiEfor Şubat 2025
P. 20

KAPAK



                “Hedefimiz, Avrupa’nın 3. büyük otomotiv üreticisi olmak”

            OSD (Otomotiv Sanayii Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı   damın yanı sıra çarpan etkisiyle 550 binin üzerinde dolaylı is-
          Cengiz Eroldu, 2024’ün küresel otomotiv sektörü için zorlu   tihdam yarattıklarını, bu rakamın sadece ekonomik değil,
          bir yıl olduğunu belirterek, “2024’te enflasyon etkisiyle ön-  toplumsal kalkınma açısından da sektörün kritik bir rol oy-
          görülenin gerisinde kalan Avrupa pazarı, Çin’in hem iç hem   nadığının bir göstergesi olduğunu anlatıyor: “Türk otomotiv
          de ihraç pazarlarında artırdığı rekabet gücü, Avrupa’da elek-  sanayii, nitelikli iş gücü, ileri teknolojisi ve kuvvetli tedarik sa-
          trikli araç (EV) talebinin öngörülerin gerisinde seyretmesi,   nayisiyle hem istihdamın niteliğini hem de Türkiye’nin küresel
          yüksek teknolojiye yatırım ihtiyacı ve düşük EV marjı, karlı-  rekabet gücünü artırarak ekonomiye çok yönlü katkı sağla-
          lıklarda gerileme ve tedarik zincirindeki artan kırılganlık tüm   maya devam ediyor.”
          Avrupalı üreticileri ciddi şekilde zorlamaya başladı” diyor.    “Türkiye dünya otomotiv sanayisinde önemli bir
            Küresel otomotiv ekosisteminde yaşanan gelişmelerin   oyuncu”: Cengiz Eroldu, şu bilgileri veriyor: “Türkiye, dünya
          doğal olarak sanayimizi de etkilediğini kaydeden Eroldu,   otomotiv sanayisinde önemli bir oyuncu. 2 milyon adedin üze-
          2024’te toplam otomotiv üretiminin bir önceki yıla göre %7   rinde bir kapasiteye sahip sanayimiz, 2023’te motorlu araç
          azalarak 1.36 milyon adet gerçekleştiğini, adet bazında 2023’e   üretiminde dünyada 13., AB ülkeleri arasında 4. sıradaydı.
          paralel seviyede gerçekleşen                                           2024 üretim rakamları henüz
          otomotiv ihracatının, değer                                            açıklanmadı ama benzer bir
          bazındaysa %6 artarak 37.2                                             sonuç bekliyoruz. Avrupa’daki
          milyar dolarla tarihinin en                                            üretim rakamlarına baktığı-
          yüksek seviyesine ulaştığını                                           mızda, Türkiye’nin 1.3 milyon
          söylüyor: “Türkiye İhracatçılar                                        adetlik üretimi gerçekten dik-
          Meclisi (TİM) verilerine göre,                                         kat çekiyor. Mesela İtalya’da
          2024’ü %17 ile sektörel ihracat                                        bu rakam 530 bin civarında.
          sıralamasında ilk sırada ta-                                           Fransa, Türkiye ve Çek Cum-
          mamlayan toplam otomotiv                                               huriyeti gibi ülkeler birbirine
          sanayi, son 19 yılda 18 kere ih-                                       yakın üretim rakamlarına
          racat şampiyonu oldu. Toplam                                           sahip. Türkiye şu an Avru-
          otomotiv pazarı, bir önceki yıla                                       pa’da genelde 3. ile 5. sıralar
          paralel seyrederek, 1.3 milyon                                         arasında. 2023’te Fransa’yla
          adetlik rekor düzeyde gerçek-                                          aramızda büyük bir fark yoktu.
          leşmiştir. Son iki yılda iç pa-                                        Hedefimiz, önümüzdeki yıl-
          zarda   rekor   satışlar                                               larda Fransa’yı geçip Avru-
          gerçekleşmesine rağmen ön-                                             pa’nın 3. büyük otomotiv
          ceki yıllarda %45 bandında                                             üreticisi olmak. Türk otomotiv
          seyreden yerli payı, 2023’te                                           sanayisi, yaklaşık 1.4 milyon
          %37, 2024’teyse %31 seviye-                          Cengiz Eroldu     adetlik üretimle ve 2 milyon-
          sine geriledi. Yerli payındaki                                         luk kapasiteyle dünya ölçe-
          bu düşüş, hem kapasite kulla-                                         ğinde gerçekten önemli bir
          nım oranlarımızı düşürerek sanayimiz rekabetçiliğine, hem   yerde duruyor. Bu başarı, yıllarca verilen emek ve yatırımların
          de ithalatı artırarak dış ticaret dengesine olumsuz yansıyor.   bir sonucu. Sektör olarak buraya gelmek kolay olmadı ve
          Otomotiv sanayi, uzun vadeli stratejik hedefler doğrultusunda   artık hedefimiz daha da ileriye gitmek.”
          yatırımlarını planlayan ve bu hedeflere bağlı olarak teknoloji   “Ar-Ge’ye ciddi yatırım yapıyoruz, otomotiv sanayimiz
          dönüşümü, yeni model geliştirme ve modernizasyon gibi   açısından Togg önemli bir kilometre taşı”: Türkiye’nin top-
          alanlara yönelik yatırımlarını kesintisiz sürdüren bir sanayi   lam otomotiv üretiminin %72’sini ihraç ettiğini aktaran
          kolu. 2024’te OSD üyelerinin toplam yatırım miktarı 1.17 mil-  Eroldu, rekabetçiliğin korunması, ekonomiye sağlanan kat-
          yar dolar gerçekleşti, son 10 yılda yapılan toplam yatırım tu-  kının sürdürülebilmesi için ihraç pazarlarındaki gelişmeleri
          tarı ise 10 milyar dolara ulaştı.”              yakından takip ettiklerini, tüketici beklentilerine cevap vere-
            İhracatın sürekliliğini sağlamak ve rekabetçiliğimizi koru-  cek şekilde üretim yaptıklarını, OSD üyelerinin ticari araç gru-
          mak için Avrupa Birliği’nin (AB) düzenlemelerine uyum sağ-  bunda elektrikli araçlarını, otomobil grubundaysa hibrit ve
          lamak zorunda olan sanayinin, ürünleri, operasyonel   şarj edilebilir hibrit modellerini üretmeye ve ihraç etmeye
          süreçleri ve tedarik zinciri yönetimiyle ciddi bir uyumlanma   başladığını paylaşıyor: “Türkiye otomotiv sanayisi olarak, di-
          süreci yaşadığını kaydeden Eroldu, 2024’te de ana ve tedarik   jital dönüşüm ve yenilikçi teknolojilere yönelik Ar-Ge çalış-
          sanayinin yatırım sürecine devam ederken regülatif zorun-  malarına ciddi yatırımlar yapıyoruz. Sanayimiz, teknolojik
          luluklara uyumlanmak için ciddi bir efor sarf ettiklerini ak-  gelişmeleri yakından takip ederek, teknoloji şirketleri ve
          tarıyor: Otomotiv sanayinin istihdam açısından da stratejik   start-up’larla iş birliği yapıyor ve bu sayede birçok ortak pro-
          önemine değinen Eroldu, yaklaşık 60 bin kişilik direkt istih-  jeyi başarıyla hayata geçiriyor. OSD üyelerine ait 16 Ar-Ge
          20 KobiEfor  ubat 2025
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25