Page 20 - KobiEfor Şubat 2025
P. 20
KAPAK
“Hedefimiz, Avrupa’nın 3. büyük otomotiv üreticisi olmak”
OSD (Otomotiv Sanayii Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı damın yanı sıra çarpan etkisiyle 550 binin üzerinde dolaylı is-
Cengiz Eroldu, 2024’ün küresel otomotiv sektörü için zorlu tihdam yarattıklarını, bu rakamın sadece ekonomik değil,
bir yıl olduğunu belirterek, “2024’te enflasyon etkisiyle ön- toplumsal kalkınma açısından da sektörün kritik bir rol oy-
görülenin gerisinde kalan Avrupa pazarı, Çin’in hem iç hem nadığının bir göstergesi olduğunu anlatıyor: “Türk otomotiv
de ihraç pazarlarında artırdığı rekabet gücü, Avrupa’da elek- sanayii, nitelikli iş gücü, ileri teknolojisi ve kuvvetli tedarik sa-
trikli araç (EV) talebinin öngörülerin gerisinde seyretmesi, nayisiyle hem istihdamın niteliğini hem de Türkiye’nin küresel
yüksek teknolojiye yatırım ihtiyacı ve düşük EV marjı, karlı- rekabet gücünü artırarak ekonomiye çok yönlü katkı sağla-
lıklarda gerileme ve tedarik zincirindeki artan kırılganlık tüm maya devam ediyor.”
Avrupalı üreticileri ciddi şekilde zorlamaya başladı” diyor. “Türkiye dünya otomotiv sanayisinde önemli bir
Küresel otomotiv ekosisteminde yaşanan gelişmelerin oyuncu”: Cengiz Eroldu, şu bilgileri veriyor: “Türkiye, dünya
doğal olarak sanayimizi de etkilediğini kaydeden Eroldu, otomotiv sanayisinde önemli bir oyuncu. 2 milyon adedin üze-
2024’te toplam otomotiv üretiminin bir önceki yıla göre %7 rinde bir kapasiteye sahip sanayimiz, 2023’te motorlu araç
azalarak 1.36 milyon adet gerçekleştiğini, adet bazında 2023’e üretiminde dünyada 13., AB ülkeleri arasında 4. sıradaydı.
paralel seviyede gerçekleşen 2024 üretim rakamları henüz
otomotiv ihracatının, değer açıklanmadı ama benzer bir
bazındaysa %6 artarak 37.2 sonuç bekliyoruz. Avrupa’daki
milyar dolarla tarihinin en üretim rakamlarına baktığı-
yüksek seviyesine ulaştığını mızda, Türkiye’nin 1.3 milyon
söylüyor: “Türkiye İhracatçılar adetlik üretimi gerçekten dik-
Meclisi (TİM) verilerine göre, kat çekiyor. Mesela İtalya’da
2024’ü %17 ile sektörel ihracat bu rakam 530 bin civarında.
sıralamasında ilk sırada ta- Fransa, Türkiye ve Çek Cum-
mamlayan toplam otomotiv huriyeti gibi ülkeler birbirine
sanayi, son 19 yılda 18 kere ih- yakın üretim rakamlarına
racat şampiyonu oldu. Toplam sahip. Türkiye şu an Avru-
otomotiv pazarı, bir önceki yıla pa’da genelde 3. ile 5. sıralar
paralel seyrederek, 1.3 milyon arasında. 2023’te Fransa’yla
adetlik rekor düzeyde gerçek- aramızda büyük bir fark yoktu.
leşmiştir. Son iki yılda iç pa- Hedefimiz, önümüzdeki yıl-
zarda rekor satışlar larda Fransa’yı geçip Avru-
gerçekleşmesine rağmen ön- pa’nın 3. büyük otomotiv
ceki yıllarda %45 bandında üreticisi olmak. Türk otomotiv
seyreden yerli payı, 2023’te sanayisi, yaklaşık 1.4 milyon
%37, 2024’teyse %31 seviye- Cengiz Eroldu adetlik üretimle ve 2 milyon-
sine geriledi. Yerli payındaki luk kapasiteyle dünya ölçe-
bu düşüş, hem kapasite kulla- ğinde gerçekten önemli bir
nım oranlarımızı düşürerek sanayimiz rekabetçiliğine, hem yerde duruyor. Bu başarı, yıllarca verilen emek ve yatırımların
de ithalatı artırarak dış ticaret dengesine olumsuz yansıyor. bir sonucu. Sektör olarak buraya gelmek kolay olmadı ve
Otomotiv sanayi, uzun vadeli stratejik hedefler doğrultusunda artık hedefimiz daha da ileriye gitmek.”
yatırımlarını planlayan ve bu hedeflere bağlı olarak teknoloji “Ar-Ge’ye ciddi yatırım yapıyoruz, otomotiv sanayimiz
dönüşümü, yeni model geliştirme ve modernizasyon gibi açısından Togg önemli bir kilometre taşı”: Türkiye’nin top-
alanlara yönelik yatırımlarını kesintisiz sürdüren bir sanayi lam otomotiv üretiminin %72’sini ihraç ettiğini aktaran
kolu. 2024’te OSD üyelerinin toplam yatırım miktarı 1.17 mil- Eroldu, rekabetçiliğin korunması, ekonomiye sağlanan kat-
yar dolar gerçekleşti, son 10 yılda yapılan toplam yatırım tu- kının sürdürülebilmesi için ihraç pazarlarındaki gelişmeleri
tarı ise 10 milyar dolara ulaştı.” yakından takip ettiklerini, tüketici beklentilerine cevap vere-
İhracatın sürekliliğini sağlamak ve rekabetçiliğimizi koru- cek şekilde üretim yaptıklarını, OSD üyelerinin ticari araç gru-
mak için Avrupa Birliği’nin (AB) düzenlemelerine uyum sağ- bunda elektrikli araçlarını, otomobil grubundaysa hibrit ve
lamak zorunda olan sanayinin, ürünleri, operasyonel şarj edilebilir hibrit modellerini üretmeye ve ihraç etmeye
süreçleri ve tedarik zinciri yönetimiyle ciddi bir uyumlanma başladığını paylaşıyor: “Türkiye otomotiv sanayisi olarak, di-
süreci yaşadığını kaydeden Eroldu, 2024’te de ana ve tedarik jital dönüşüm ve yenilikçi teknolojilere yönelik Ar-Ge çalış-
sanayinin yatırım sürecine devam ederken regülatif zorun- malarına ciddi yatırımlar yapıyoruz. Sanayimiz, teknolojik
luluklara uyumlanmak için ciddi bir efor sarf ettiklerini ak- gelişmeleri yakından takip ederek, teknoloji şirketleri ve
tarıyor: Otomotiv sanayinin istihdam açısından da stratejik start-up’larla iş birliği yapıyor ve bu sayede birçok ortak pro-
önemine değinen Eroldu, yaklaşık 60 bin kişilik direkt istih- jeyi başarıyla hayata geçiriyor. OSD üyelerine ait 16 Ar-Ge
20 KobiEfor ubat 2025