Page 15 - KobiEfor Şubat 2025
P. 15
zarının %62’sine sahip olmayı sürdürecek. Avrupa’da satışla- dünya otomotiv sektörünün lideri olabilme potansiyeline
rın yatay bir seyir izlemesi beklenirken, ABD ve Kanada’da ise sahip. Ancak bu süreçte, uzmanlar, fosil yakıtlı araçlardan
daha yavaş fakat istikrarlı bir artış söz konusu. elektrikli araçlara geçişte, pil verimliliği ve elektrikli araç şarj
2030’a kadar dünyada satılan her 2 araçtan 1’i elektrikli altyapısının geliştirilmesinin önemine de işaret ediyor.
olacak: 2030’a kadar dünyada satılan her 2 araçtan 1’inin elek-
trikli olacağı öngörülüyor. Ancak bu büyük dönüşümün gerçek- Sektöre Trump etkisi
leşebilmesi için elektrikli araç şarj altyapısına trilyon dolarlık Ancak Donald Trump’ın yeniden ABD Başkanı seçilmesiyle,
yatırım gerekiyor. Rho Motion’un öngörülerine göre, 2024’te 2025’ten itibaren uygulamaya başlayacağı şahin politikaların
16.8 milyon olarak tah- OTOMOT V ENDÜSTR S VE otomotiv sektörüne, özellikle de Avrupa pazarına da et-
min edilen satış rakamı- TEKNOLOJ LER ’NDE YEN kileri olacak. Trump’ın göreve gelir gelmez ilk icraatı Bi-
nın 2025’te 20.5 milyona TRENDLER den’ın elektrikli otomotiv düzenlemelerini yürürlükten
ulaşması ve Çin’in bu sa- kaldırması oldu. Trump, komşu Kuzey Amerika ülke-
tışların %62’sini oluştur- Tam Otonom Araçlar leri; Meksika ve Kanada dahil, BRIC ülkeleri, Avrupa
ması bekleniyor. Rho ve Uzak Doğu başta olmak üzere tüm yabancı ül-
Motion Otomotiv Araş- Hidrojen Yak t Hücreli Araçlar kelerden gelecek ürünlere gümrük tarifelerini
tırma Lideri William Ro- yükselteceğini açıkladı. Bu uygulamaların Mek-
berts, Çin’de elektrikli sika’ya yatırım yaparak orada üretip ABD’ye
araç talebi hızla artar- 3D Bask ile Araç Üretimi araç gönderen Alman markalarını ve Stellan-
ken; Avrupalı markala- tis’i etkileyeceği konuşuluyor.
rın Çin pazarında rekabet Yüzer Kabin Tasar m Avrupa pazarında yaşanan daralmanın,
etmekte zorlandığına dik- (Floating Cabins) Atlantik’in diğer tarafında yaşanan olum-
kat çekiyor. Roberts, Avrupa Elektrikli Ticari Araçlar ve suz gelişmelerin, 2025’te hem Avrupa,
Birliği’nde (AB) 2025’te yürür- Otonom Kargo Sistemleri hem de Türkiye otomotiv endüstrisini
lüğe girecek Euro 7 emisyon Dijital Kokpit ve derinden etkileyeceği belirtiliyor. Yıllar-
standartlarının elektrikli araç ta- Art r lm < Gerçeklik (AR) dır dış ticaret açığı veren ABD, artık
lebini artıracağını, Avrupa’da elek- dünya ticaretine karşı kalkanlarını
trikli araç satışlarının 2025’te Ak ll ç Mekân ve kuşatıyor. Bu da ABD pazarına gir-
toparlanarak %20 büyümesinin ön- Ki<iselle<tirilmi< Deneyim mek isteyen Çinli otomobil üre-
görüldüğünü paylaştı. ticilerinin, bir dönem daha
Roberts, ABD’de ise yeni elektrikli 3 Boyutlu Holografik Ekranlar beklemek zorunda kalabile-
araç modellerinin piyasaya sürülmesiyle cekleri demek.
satışların artmasını beklediklerini kaydetti. Araç çi Sa l k ve Refah Sistemleri Çin otomotiv endüstrisi
Roberts, elektrikli araçların yaygınlaşma- son 10 yılda, dünyanın
sında iki temel faktörün; tüketicilerin ekono- Yapay Zeka Destekli Trafik gelişmekte olan Afrika,
mik erişilebilirlik ve altyapı sorunlarının öne Yönetim Sistemleri Latin Amerika, Okya-
çıktığını belirtti. Elektrikli araçların daha geniş bir nusya, Orta Doğu gibi
kitleye ulaşabilmesi için hükümetlerin şarj altya- Kar-Buz Yönetim Sistemleri tüm pazarlarına
pısına yatırım yapması kritik önem taşıdığını aktaran girdi ve buralarda
Roberts, Avrupa’da Norveç gibi ülkelerde elektrikli Yüksek Kapasiteli Güne< Paneli pazar payı, bili-
Entegrasyonu
araçların pazar payının %90’lara ulaştığını, ancak nirlik ve imaj
model çeşitliliğinin düşük olması nedeniyle tüketicilerin Kablosuz arj Teknolojisi anlamında
yeni araç alımında beklemeyi tercih ettiğini vurguluyor. önemli ka-
Uzmanlar dünyada son 5 yılda elektrikli araç pazarın- zanımlar
daki büyümede listenin başında Çin’in ve Avrupa’nın yer al- elde etti. Etkin olamadıkları veya strate-
dığını söylüyor. Avrupa Birliği’nin Avrupa Yeşil Mutabakatı jik olarak sona sakladıkları tek bölge ise;
doğrultusunda; 2050 yılına kadar Avrupa dünyanın ilk karbon gelişmiş ülkeler yani Avrupa ve ABD. Çin en-
nötr kıtası olmayı ve Avrupa’ya ihracat yapan pek çok ülke düstrisi, bugün ticari araç ve binek otomobil üreticileriyle;
2050 yılına kadar net sıfır emisyona ulaşmayı hedefliyor. Dün- Batılı ülkelere de girmek istiyor.
yada en çok karbon emisyonunu fosil yakıtlı araçların ürettiği Uzmanlar, Çinli üreticilerin kendi aralarında giriştikleri
düşünüldüğünde elektrikli araçlara geçiş bu hedefleri yaka- fiyat rekabetinin de kıran kırana olduğunu aktarıyor. Çin üre-
lamada kritik rol oynuyor. İhracatının yarısını Avrupa Birliği ticileri kendi sınırları içinde ve denizaşırı pazarlarda yeni ya-
(AB) ülkelerine yapan Türkiye’nin de 2053 net sıfır emisyon tırımlar yapacaklarını açıklıyor. Bu ticaret savaşları ve fiyat
hedefi düşünüldüğünde ihracat şampiyonu otomotiv endüs- rekabeti, ilk etapta tüketiciye olumlu yansıyor gibi görünse
trisi ve teknolojilerindeki değişim kaçınılmaz. de uzmanlar bunun sürdürülebilir olmadığına dikkat çekiyor.
Türkiye ‘Otomotiv Endüstrisi ve Teknolojileri’, global oto- Volkswagen, Nissan gibi markaların zor durumda olduğu
motiv sektöründeki paradigma değişimini yakalayabilirse konuşulurken; Hozon, Nio, Xpeng ve benzeri markaların bir
ubat 2025 KobiEfor 15