Page 30 - KobiEfor Ocak 2025
P. 30
2025 HEDEFLER
pektifinde ikiz dönüşüm de yine önemli başlıklarımız ara- mizden %40-50, Avrupa’daki bazı ülkelerden %15-20 paha-
sında yer alacak. Ticari diplomasi ajandamızda Asya pasifik lıyız. Birçok sektörde fiyat tutturamadığımız için günden güne
bölgesindeki dış ticaret açığımızı azaltmak, Afrika bölge- rekabetçiliğimizi kaybediyoruz. Firmalarımız, çarkı döndür-
sindeki yatırım imkanlarından daha fazla faydalanmak ve mek, müşteri kaybetmemek için maliyetine, hatta zararına
özellikle bunun için farklı finansman imkanlarını yakala- sipariş almak zorunda kalıyor. Elbette bu sürdürülebilir bir
mak için muhataplarımızla birlikte çalışmalarımızı sürdü- durum değil. Girdi maliyetleri ve kur arasındaki dengesizlik
receğiz. Yakın komşumuz Ortadoğu ve Körfez bölgesiyle devam ettikçe oyundan düşüyoruz. Özellikle emek yoğun
son dönemde çeşitlenerek artan ekonomik ilişkilerimizi sektörlerimizde rekabet gücümüzün zayıflamasına rağmen
daha da geliştirmek, Avrupa ile yeşil ve dijital ekonomi çer- biz elimiz kolumuz bağlı oturmadık. Süreci en az hasarla at-
çevesinde ilişkilerimizi derinleştirirken Gümrük Birliği’nin latabilmek ve pazar çeşitliliğimizi artırmak için ihracatçı bir-
revizyonunu gündemde tutmak diğer önemli odak nokta- liklerimizle yoğun bir heyet programı yürüttük. Bu yılı
larımız olacak. ABD ile 100 milyar dolarlık ikili ticaret hacmi toplamda 132 ticaret ve 16 alım heyeti ve yaklaşık 390 fuar
için mesaimizi çok boyutlu biçimde devam ettireceğiz ve katılımı ile tamamlayacağız. Farklı coğrafyalarda yeni hedef-
Latin Amerika ile artan ticari faaliyetlerimizi daha da geliş- lere ulaşmak, önümüzdeki dönemde yine önceliklerimizden
tirmek temel amacımız olacak. 2025 yılı DEİK’in kuruluşu- olacak.
nun 40. yılı olması sebebiyle bizim için ayrı bir öneme sahip. İhracatçı için kısa vadede girdi maliyetleriyle döviz kurunu
Türk iş dünyamızın ticari diplomasi yolculuğuna güç kata- dengelemenin dışında bir çözüm yolu görünmüyor. Biz
cak uluslararası katılımlı özel etkinlikler düzenleyecek ve 2025’le birlikte bu sorunların aşılacağını umut ediyoruz. Hı-
bir dizi yeni projeyi de hayata geçireceğiz. zımızı kesen engeller kaldırılırsa 2025’te 280 milyar dolarlık
hedefe emin adımlarla koşabiliriz. 2028’de ise 375 milyar do-
MUSTAFA GÜLTEPE larlık mal ve 200 milyar dolarlık hizmet ihracatı hedefimiz
var. Bu hedeflere ulaşabilmemiz için ihracatımızı her yıl çift
TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) Yönetim Kurulu Başkanı
haneli büyütebilmeliyiz. İhracatta orta ve uzun vadeli hedef-
2025’te hedef; 280 milyar dolar ihracat lerimiz için yatırım yapmamız gerekiyor. Dolayısıyla firmala-
rımızın uygun koşullarda krediye erişimi büyük önem arz
Üretim ve ihracat Türkiye ekonomisinin lokomotifi: Ül-
ediyor. Bu konuda stratejik bir adım atıp Türk Ticaret Ban-
kemizi kalkındırmanın, milletimizin refahını artırmanın yolu,
kası’nı İhracatı Geliştirme (İGE) A.Ş. aracılığıyla ihracat aile-
kaynaklarımızı en etkili şekilde kullanmaktan, ürettiğimize
mize kazandırmıştık. Yeniden yapılandırma çalışmalarında
değer katmaktan ve daha çok ihracat yapmaktan geçiyor.
Üretim ve ihracat Türkiye ekonomisi için lokomotif rolü oy- sona geldiğimiz bankamız çok yakında faaliyetlerine başla-
nuyor. TİM olarak ilk günden itibaren bu bilinçle çalışıyor, ül- yacak. İhracatta kadın girişimcilerin sayısını artırmayı çok
kemize daha fazla döviz kazandırmak için tüm imkânlarımızı önemsiyoruz. Kadın girişimcilerin rekabetçiliğini güçlendir-
seferber ediyoruz. Ancak küresel pazarlarda talebin yavaş mek ve ihracat ailesine yeni firmalar katmak için TİM WINGS
seyretmesi ve yurt içinde girdi maliyetleri ile kur arasındaki Projesi’ni başlattık. TİM WINGS çatısı altında; Türk Exim-
makasın açılması nedeniyle 2024 rekabetçiliğimizin zayıfla- bank, İhracatı Geliştirme (İGE) A.Ş. ve Türk Standardları Ens-
dığı bir yıl oldu. Tüm olumsuzluklara rağmen 2024’ün 11 titüsü (TSE) ile bir ilk olarak başlatılan ‘İhracatta Kadını
ayını 238.5 milyar dolarlık ihracatla tamamladık. Geçen yılın Destekleme Projesi’ kapsamında, TSE K 645 belgesine
aynı dönemine göre sahip kadın ihracatçılar için toplamda 14 milyar liralık finans-
%2.5 artıdayız. Yıl so- man destek paketi oluşturuldu.
nunda 260 milyar do- Küresel ticaret büyük bir değişim ve dönüşümden geçiyor.
ların üzerinde bir mal Yeni dönemde rekabetçi kalabilmek için sürdürülebilirlik
ihracatıyla tüm za- uyumu ve yeşil üretim büyük önem taşıyor. Çünkü toplam
manların en yüksek ihracatımızın %42’sini gerçekleştirdiğimiz Avrupa Birliği (AB)
değerine ulaşmış ola- Yeşil Mutabakat ile 2050’de sıfır karbon hedefine odaklandı.
cağız. Hizmet ihracat- Bu büyük pazardaki gücümüzü korumak ve artırmak için
çılarımız 2024’te de hızlı hareket etmek durumunda olduğumuzu biliyor, çalış-
çok başarılı bir perfor- malarımızı bu bilinçle yürütüyoruz. TİM olarak Yeşil Muta-
mans sergiliyor. Geçen bakat’a uyumun yol haritası niteliğindeki sürdürülebilirlik
yıl 106 milyar dolar eylem planımızı üç yıl önce açıklamıştık. İhracatçı sektörle-
olan hizmet ihracatı- rimizin hepsi eylem planlarını tamamladı. Planları hazırla-
mızı yıl sonunda inşal- mak önemli ama elbette yeterli değil. Kurduğumuz takip
lah 115 milyar doların platformuyla süreçleri izliyor, gerektiğinde çalışmalarımızı
üzerine taşıyarak rekor tazeleyeceğiz. güncelliyoruz. Diğer taraftan birliklerimiz aracılığıyla ihra-
Küresel pazarlarda talebin yavaş seyretmesi mal ihraca- catçılarımıza sera gazı hesaplama eğitimleri veriyoruz. Bu
tımıza olumsuz yansıdı. Ancak asıl sorun rekabetçiliğimizi yıl hizmete sunduğumuz GreenTİM platformumuzla firma-
kaybetmemizden kaynaklandı. Çünkü Türkiye’de üretim larımız karbon ayak izini ücretsiz olarak hesaplayabiliyorlar.
maliyetleri çok yüksek. Dolar bazında Asya’daki rakipleri- Platform sayesinde firmalarımız toplamda 500 milyon dolar
30 KobiEfor Ocak 2025