Page 30 - KobiEfor Ocak 2025
P. 30

2025 HEDEFLER



          pektifinde ikiz dönüşüm de yine önemli başlıklarımız ara-  mizden %40-50, Avrupa’daki bazı ülkelerden %15-20 paha-
          sında yer alacak. Ticari diplomasi ajandamızda Asya pasifik   lıyız. Birçok sektörde fiyat tutturamadığımız için günden güne
          bölgesindeki dış ticaret açığımızı azaltmak, Afrika bölge-  rekabetçiliğimizi kaybediyoruz. Firmalarımız, çarkı döndür-
          sindeki yatırım imkanlarından daha fazla faydalanmak ve   mek, müşteri kaybetmemek için maliyetine, hatta zararına
          özellikle bunun için farklı finansman imkanlarını yakala-  sipariş almak zorunda kalıyor. Elbette bu sürdürülebilir bir
          mak için muhataplarımızla birlikte çalışmalarımızı sürdü-  durum değil. Girdi maliyetleri ve kur arasındaki dengesizlik
          receğiz. Yakın komşumuz Ortadoğu ve Körfez bölgesiyle   devam ettikçe oyundan düşüyoruz. Özellikle emek yoğun
          son dönemde çeşitlenerek artan ekonomik ilişkilerimizi   sektörlerimizde rekabet gücümüzün zayıflamasına rağmen
          daha da geliştirmek, Avrupa ile yeşil ve dijital ekonomi çer-  biz elimiz kolumuz bağlı oturmadık. Süreci en az hasarla at-
          çevesinde ilişkilerimizi derinleştirirken Gümrük Birliği’nin   latabilmek ve pazar çeşitliliğimizi artırmak için ihracatçı bir-
          revizyonunu gündemde tutmak diğer önemli odak nokta-  liklerimizle yoğun bir heyet programı yürüttük. Bu yılı
          larımız olacak. ABD ile 100 milyar dolarlık ikili ticaret hacmi   toplamda 132 ticaret ve 16 alım heyeti ve yaklaşık 390 fuar
          için mesaimizi çok boyutlu biçimde devam ettireceğiz ve   katılımı ile tamamlayacağız. Farklı coğrafyalarda yeni hedef-
          Latin Amerika ile artan ticari faaliyetlerimizi daha da geliş-  lere ulaşmak, önümüzdeki dönemde yine önceliklerimizden
          tirmek temel amacımız olacak. 2025 yılı DEİK’in kuruluşu-  olacak.
          nun 40. yılı olması sebebiyle bizim için ayrı bir öneme sahip.   İhracatçı için kısa vadede girdi maliyetleriyle döviz kurunu
          Türk iş dünyamızın ticari diplomasi yolculuğuna güç kata-  dengelemenin dışında bir çözüm yolu görünmüyor. Biz
          cak uluslararası katılımlı özel etkinlikler düzenleyecek ve   2025’le birlikte bu sorunların aşılacağını umut ediyoruz. Hı-
          bir dizi yeni projeyi de hayata geçireceğiz.    zımızı kesen engeller kaldırılırsa 2025’te 280 milyar dolarlık
                                                          hedefe emin adımlarla koşabiliriz. 2028’de ise 375 milyar do-
          MUSTAFA GÜLTEPE                                 larlık mal ve 200 milyar dolarlık hizmet ihracatı hedefimiz
                                                          var. Bu hedeflere ulaşabilmemiz için ihracatımızı her yıl çift
          TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) Yönetim Kurulu Başkanı
                                                          haneli büyütebilmeliyiz. İhracatta orta ve uzun vadeli hedef-
          2025’te hedef; 280 milyar dolar ihracat         lerimiz için yatırım yapmamız gerekiyor. Dolayısıyla firmala-
                                                          rımızın uygun koşullarda krediye erişimi büyük önem arz
            Üretim ve ihracat Türkiye ekonomisinin lokomotifi: Ül-
                                                          ediyor. Bu konuda stratejik bir adım atıp Türk Ticaret Ban-
          kemizi kalkındırmanın, milletimizin refahını artırmanın yolu,
                                                          kası’nı İhracatı Geliştirme (İGE) A.Ş. aracılığıyla ihracat aile-
          kaynaklarımızı en etkili şekilde kullanmaktan, ürettiğimize
                                                          mize kazandırmıştık. Yeniden yapılandırma çalışmalarında
          değer katmaktan ve daha çok ihracat yapmaktan geçiyor.
          Üretim ve ihracat Türkiye ekonomisi için lokomotif rolü oy-  sona geldiğimiz bankamız çok yakında faaliyetlerine başla-
          nuyor. TİM olarak ilk günden itibaren bu bilinçle çalışıyor, ül-  yacak. İhracatta kadın girişimcilerin sayısını artırmayı çok
          kemize daha fazla döviz kazandırmak için tüm imkânlarımızı   önemsiyoruz. Kadın girişimcilerin rekabetçiliğini güçlendir-
          seferber ediyoruz.  Ancak küresel pazarlarda talebin yavaş   mek ve ihracat ailesine yeni firmalar katmak için TİM WINGS
          seyretmesi ve yurt içinde girdi maliyetleri ile kur arasındaki   Projesi’ni başlattık. TİM WINGS çatısı altında; Türk Exim-
          makasın açılması nedeniyle 2024 rekabetçiliğimizin zayıfla-  bank, İhracatı Geliştirme (İGE) A.Ş. ve Türk Standardları Ens-
          dığı bir yıl oldu. Tüm olumsuzluklara rağmen 2024’ün 11   titüsü (TSE) ile bir ilk olarak başlatılan ‘İhracatta Kadını
          ayını 238.5 milyar dolarlık ihracatla tamamladık. Geçen yılın   Destekleme Projesi’ kapsamında, TSE K 645 belgesine
                                      aynı dönemine göre   sahip kadın ihracatçılar için toplamda 14 milyar liralık finans-
                                      %2.5 artıdayız. Yıl so-  man destek paketi oluşturuldu.
                                      nunda 260 milyar do-  Küresel ticaret büyük bir değişim ve dönüşümden geçiyor.
                                      ların üzerinde bir mal   Yeni dönemde rekabetçi kalabilmek için sürdürülebilirlik
                                      ihracatıyla tüm za-  uyumu ve yeşil üretim büyük önem taşıyor. Çünkü toplam
                                      manların en yüksek   ihracatımızın %42’sini gerçekleştirdiğimiz Avrupa Birliği (AB)
                                      değerine ulaşmış ola-  Yeşil Mutabakat ile 2050’de sıfır karbon hedefine odaklandı.
                                      cağız. Hizmet ihracat-  Bu büyük pazardaki gücümüzü korumak ve artırmak için
                                      çılarımız 2024’te de   hızlı hareket etmek durumunda olduğumuzu biliyor, çalış-
                                      çok başarılı bir perfor-  malarımızı bu bilinçle yürütüyoruz. TİM olarak Yeşil Muta-
                                      mans sergiliyor. Geçen   bakat’a uyumun yol haritası niteliğindeki sürdürülebilirlik
                                      yıl 106 milyar dolar   eylem planımızı üç yıl önce açıklamıştık. İhracatçı sektörle-
                                      olan hizmet ihracatı-  rimizin hepsi eylem planlarını tamamladı. Planları hazırla-
                                      mızı yıl sonunda inşal-  mak önemli ama elbette yeterli değil. Kurduğumuz takip
                                      lah 115 milyar doların   platformuyla süreçleri izliyor, gerektiğinde çalışmalarımızı
          üzerine taşıyarak rekor tazeleyeceğiz.          güncelliyoruz. Diğer taraftan birliklerimiz aracılığıyla ihra-
            Küresel pazarlarda talebin yavaş seyretmesi mal ihraca-  catçılarımıza sera gazı hesaplama eğitimleri veriyoruz. Bu
          tımıza olumsuz yansıdı. Ancak asıl sorun rekabetçiliğimizi   yıl hizmete sunduğumuz GreenTİM platformumuzla firma-
          kaybetmemizden kaynaklandı. Çünkü Türkiye’de üretim   larımız karbon ayak izini ücretsiz olarak hesaplayabiliyorlar.
          maliyetleri çok yüksek. Dolar bazında Asya’daki rakipleri-  Platform sayesinde firmalarımız toplamda 500 milyon dolar
          30 KobiEfor Ocak 2025
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35