Page 25 - KobiEfor Ocak 2025
P. 25
engellerin aşılması gerekiyor. Küresel perakende e-ticaret pa- açığı, artan gayrimenkul maliyetleri ve sipariş işleme süreci-
zarının 2023’ten 2027’ye kadar yıllık %9.6 büyümesi bekleni- nin hızını artırmaya yönelik baskılar, günümüzde e-ticaret
yor. E-ticaret firmaları geleneksel perakende firmalarına göre sektöründe depolama alanında karşılaşılan zorluklar olarak
3 kat daha fazla depolama alanına ihtiyaç duyuyor. Raporda öne çıkıyor. Önümüzdeki dönemde e-ticaret büyümesine
depolama alanındaki politika önerileri şöyle: Depo kapasite- cevap verecek bir altyapıyı inşa edemezsek, e-ticaret pazarının
sinin iyileştirilmesi ve belirli standartlara ve gereksinimlere gerek insan kaynağı gerek teknoloji gerekse ciddi depo arz
uygun hale getirilmesi. İnsan kaynağı yetkinliğinin artırılması problemleriyle karşı karşıya kalması kaçınılmaz olacaktır.”
ve nitelikli işgücünün geliştirilmesi. Teknoloji altyapılarının ge-
liştirilerek entegrasyonunun sağlanması. Süreçlerin iyileşti- “Türkiye, alternatif tedarik zinciri
rilmesi için yönetmeliklerin geliştirilmesi. Sürdürülebilir olarak yükseliyor”
uygulamaların desteklenmesi. Demir ve demir dışı metaller sektörü ihracatı 10 milyar
“İntermodal taşımacılık güçlendirilmeli”: TÜSİAD Yöne- dolara dayandı: İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhra-
tim Kurulu Başkanı Orhan Turan, şunları ifade etti: “Türki- catçıları Birliği (İDDMİB),
ye'nin stratejik konumuyla 2024’ün Eylül ayı ve Ocak-
birlikte, uluslararası lojistik Eylül dönemi ihracat rakam-
merkezi haline gelmesi larını açıkladı. Sanayi
mümkün. Bunun için de en sektörleri arasında en çok
önemli adımlardan biri; inter- ihracat yapan 6. sektör olan
modal taşımacılığın güçlendi- demir ve demir dışı metaller
rilmesi. Kamu politika sektörünün Eylül ayı ihracatı
belgelerinde de yer alan, bu geçen yılın aynı ayına göre
hedefe yönelik yapılacak alt- %2.96 artarak 1.06 milyar
yapı yatırımları ve mevzuat dolar olarak gerçekleşti.
düzenlemelerinin önceliklen- 2024 Ocak-Eylül verilerine Çetin
dirilmesi, Türkiye’yi lojistikte göre ise Türkiye ihracatı Tecdelioğlu
önemli bir oyuncu yapabilir. 192.81 milyar dolar olarak
ll
d
k
Sektördeki verimliliği artır- gerçekleşti; demir ve demir dışı metaller sektörü aynı dö-
Orhan Turan mak, rekabet avantajı sağla- nemde 9.47 milyar dolar ihracatla genel ihracattan %5.6 pay
mak için dijitalleşme ve akıllı aldı. Geçen yılın aynı ayına göre %2.96 artış gösteren sektör,
jistik uygulamala
lojistik uygulamaları devreye girerken, hız ve verimlilik için ülke genelindeki ihracat performansına önemli bir katkı sağ-
teknolojinin rolü yine büyük önem taşıyor. Bununla birlikte e- ladı.
ticaret firmaları ve lojistik şirketleri daha yeşil çözümler be- Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkan Vekili ve İstanbul
nimsemeli. E-ticaret firmaları, lojistik firmalarıyla birlikte, Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği (İDDMİB) Yö-
tedarik zincirlerini optimize etmek, enerji verimliliğini artır- netim Kurulu Başkanı Çetin Tecdelioğlu, dünya genelinde
mak ve atık yönetimini iyileştirmek için çeşitli stratejiler ge- Uzak Doğu ve Çin’e karşı alınan önlemlerin, Türk mallarına
liştirirken; çevre dostu üretim ve dağıtım yöntemleriyle karbon ve Türk ihracatçılarına olan talebi artırdığını söyledi: “Çin’e
ayak izlerini azaltmayı hedeflemelidir. Bu dönüşüm, sadece karşı Avrupa ve Amerika tarafından alınan önlemlerden dolayı
çevresel faydalar sağlamakla kalmayıp, aynı zamanda mar- Türk malları tercih edilmeye başlandı. Özellikle yaz aylarında
kaların rekabet gücünü artıran ve uzun vadeli müşteri sada- ihracatın artış göstermesi, Türk ürünlerine olan ilginin ve ta-
kati oluşturan bir strateji haline gelmektedir.” lebin bir göstergesi. Şu an dünyanın Uzak Doğu ve Çin’e karşı
“E-ticaret büyümesine cevap verecek bir altyapıyı inşa koymuş olduğu tepkiden faydalanarak Türk mallarına ve ih-
etmeliyiz”: TÜSİAD Ulaştırma ve Lojistik Çalışma Grubu racatçısına dönmüş durumda. Bu fırsatı en iyi şekilde değer-
Başkanı Nilgün Keleş, Türki- lendirmeliyiz. Türk tedarik zinciri global çapta güvenilir bir
ye’deki toplam e-ticaret ope- partner olarak kabul edildi. Türkiye, güvenilir bir tedarik zinciri
rasyonunun önemli bir yönetiyor ve Çin’e alternatif olarak en güvenilir ülke konu-
kısmını karşılayan Kuzey munda. Bu avantajı iyi kullanmamız lazım. Türkiye, doğru bir
Marmara bölgesinde, e-tica- partner ve doğru bir tedarik zinciri yöneten bir ülke. Bunu iyi
rete uygun toplam stoğun değerlendirmeliyiz.”
yaklaşık 7.5 milyon m ve top- Demir ve demir dışı metaller sektöründe yaşanan bu ge-
2
lam arzın neredeyse tamamı- lişmelerin; Türkiye’nin global ticaretteki stratejik konumunu
nın dolu olduğunu kaydetti: güçlendirirken, aynı zamanda Türk ihracatçılarının da yeni fır-
“E-ticaretin mevcut büyüme satlara daha hızlı adapte olmasına olanak tanıdığını kaydeden
trendini dikkate aldığımızda bu Tecdelioğlu, sektörün Avrupa pazarlarındaki büyümesinin ve
arzı 2027 yıl sonuna kadar yak- Çin’e alternatif olarak görülmesinin, önümüzdeki dönemlerde
laşık 11.5 milyon m ’ye çıkart- de ihracatın artarak devam edeceğinin sinyallerini verdiğinin
2
Nilgün Keleş mak durumundayız. İşgücü altını çizdi.
Ocak 2025 KobiEfor 25