Page 24 - KobiEfor Ocak 2025
P. 24
KAPAK
olmayı taahhüt ettiğini anlattı. Günal, bu durumun şirketlerin ülke ekonomisine sağladığı katkıyı artıracaktır.”
bu alanlarda yapacakları yatırımların uzun vadede büyük fay- UTİKAD, Türkiye’nin küresel hub olması için çalışmalar
dalar sağlayacağını, sürdürülebilirlik ve kurumsallaşmanın yürütüyor: Engin, Türkiye lojistik sektörünün çatı kuruluşu ve
önemini bir kez daha gözler önüne serdiğini ifade etti. referans noktası UTİKAD’ın bugüne kadar yürüttüğü faaliyet-
ler ve etkinliklerin bu yaklaşımlar doğrultusunda Türkiye’nin
Tedarik zincirine bütünsel bir yaklaşım gerekiyor küresel hub olması hedefiyle gerçekleştirildiğini vurguluyor:
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Der- “2024’te sektörde kaydedilen en büyük başarılar ve önemli
neği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, “Te- dönüm noktaları arasında UTİKAD’ın Turkish Cargo ana spon-
darik zinciri, ürünlerin, sorluğunda düzenlediği ülkemizin en büyük lojistik buluşması
tedarikçiler, üreticiler, toptancı- Türkiye Logistics Summit yer alıyor. UTİKAD’ın lojistik ve taşı-
lar, dağıtımcılar, perakendeciler macılık sektörüne kazandırdığı Türkiye Logistics Summit
ve nihai olarak da tüketiciler isimli, geleceğe iz bırakan marka etkinlikte bu yöndeki geliş-
arasındaki hareketini sağlayan
ilişkiler ve bağlantılar bütünü
olarak tanımlanabilir. Bu eko-
sistemin ihtiyaçları çeşitli etken-
ler sebebiyle gün geçtikçe
değişiyor. Tedarik zincirinde baş
gösteren ani değişimlere, Pan-
demi, ekonomik kriz ve siyasi
Bilgehan Engin
gelişmeler gibi dışsal etkilerin
küresel tedarik zinc
küresel tedarik zincirinin işleyişi üzerindeki etkilerine uyum
sağlamak gerekiyor” diyor.
Engin, tedarik zincirinin önemli bir parçası olan lojistikte
hız, doğruluk ve aynı zamanda maliyet ön plana çıkarken
yapay zekanın da iş modellerine dahil edilmesiyle birlikte ve-
rinin de öneminin ortaya çıktığını belirtiyor: “Lojistik sektö-
ründe verinin doğruluğu ve doğru verinin işlenebilmesi,
sektörümüzdeki yapay zeka kullanımından alınabilecek ve-
rimi en üst düzeye çıkarabilmektedir. Bu sebeple tedarik zin-
cirinde verinin çok önemli olduğunu söylememiz mümkün. İş
modelleri, globalleşme ve dijitalleşmeyle birlikte hem elde et-
tiğimiz verinin hacmi arttı hem de veriden elde etmek istedi-
ğimiz değer farklı bir konumda. Doğru verinin odak
noktasında olduğu tedarik zinciri, verimliliği ve esnekliği artı-
rırken bütünsel yaklaşım sayesinde tüm paydaşların koordi-
nasyonu da sağlanmış olacaktır. Lojistik sektörü temsilcileri melere olumlu bir katkı sağladı, 100 milyar dolarlık sektörü
olarak veri kullanımında analitik olgunluk seviyemizi sorgu- buluşturduk. Geleneksel hale getireceğimiz bu etkinlikle UTİ-
layarak veri işleme kabiliyetlerimizle iş süreçlerimizi nasıl ile- KAD olarak kaliteli nitelikli iş gücüne erişim, ülke ekonomisine
riye taşıyabileceğimizi keşfetmemiz gerekiyor. Bütüncül bir katkı, Türkiye’nin küresel ticaret payından aldığı oranı artırma
yaklaşım için ise veri sahipliği, verinin kalitesi, zenginleştiril- hedeflerimiz doğrultusunda; tüm paydaşlarla birlikte ilgili ba-
mesi ile verinin tanısal aşamalarından geçirilmesi önem arz kanlıklarımızla yakın temaslar kurarak iş birliği ve dayanış-
ediyor. Küreselleşme ve dijitalleşmeyle birlikte son 20 yılda mayla taşımacılık türlerinden elde edilen geliri artırarak
hızla değişen teknolojinin adeta bir uzvumuz gibi çepeçevre Türkiye’nin lojistik sektöründe dünya ilk 10 sırada yer alması
hakim olduğu bir iklimin içerisinde yaşıyoruz.” için çalışmalarımızı kararlılıkla sürdüreceğiz.”
İnsan-teknoloji arasındaki ilişkiyi anlamak için disiplinler-
arası çalışmaların öneminin ortaya çıktığını, ortak çalışma “Türkiye’nin uluslararası lojistik merkezi
kültürünün yaygınlaşmasının önceliklendirildiğini kaydeden haline gelmesi mümkün”
Engin, tedarik zincirinde disiplinler arası yaklaşımla inovas- TÜSİAD’ın düzenlediği konferansla kamuoyuna sunduğu
yonu benimseyen ve uygulayan aynı zamanda bu sistemin ve- “E-Ticaret Lojistiğinde Sorunlar ve Politika Önerileri” başlıklı
rimliliğini ve sürekliliğini sağlayan şirketlerin öne geçeceğini rapora göre; Türkiye’de 2027’ye kadar toplam e-ticaret depo
2
söylüyor: “Kamu kurumları, özel sektör ve STK’lar bir bütü- arzının yaklaşık 11 milyon 400 bin m , ihtiyaç duyulacak mavi
nün parçaları hizmet üretenleri ve hizmet sağlayıcıları olarak yaka insan kaynağının ise yaklaşık 121 bin kişi olması öngö-
inovasyon stratejileri doğrultusunda atılacak yenilikçi adımları rülüyor. Türkiye’de e-ihracatla ilgili pazardaki oyuncuların
desteklemek oldukça önemli. Bu yaklaşımların sürdürülebi- kapsamlı bilgiye sahip olmaması, lojistik altyapı eksiklikleri,
lirliği de hizmet ihracatında lojistik ve taşımacılık sektörünün gümrük süreçlerindeki zorluklar ve dijitalleşme ihtiyacı gibi
24 KobiEfor Ocak 2025