Page 22 - KobiEfor Nisan 2025
P. 22

KAPAK



          Aydın OSB, Tekirdağ’da NKÜ Teknopark (Namık Kemal Üni-
          versitesi Teknoloji Geliştirme Bölgesi), Çerkezköy Ticaret ve
          Sanayi Odası, Denizli’de; Pamukkale Teknokent (Pamukkale
          Üniversitesi Teknoloji Geliştirme Bölgesi), Antakya OSB, Ma-
          latya OSB (MALORSA-Malatya I. OSB), Diyarbakır OSB, Af-
          yonkarahisar OSB, Kayseri OSB, Samsun TSO (Samsun
          Ticaret ve Sanayi Odası), Çorum OSB vb. KobiEfor’u destek-
          leyen, iş birliğiyle birçok toplantı ve projeyi hayata geçirdiği
          belli başlı aklıma gelen kurumlardan bazıları. Kaldı ki bunlar
          arasında Mercedes, Doğuş Grubu, HP gibi güzide kurum-
          larımız da mevcut.
            AB 6. Çerçeve Programı: Sonra tabii, bir de Avrupa ayağına
          uyum meselesi vardı. AB 6. Çerçeve Programı’nın KOBİ’ler
          için önemini de anlatmamız gerekiyordu. Burada Sabancı
          Holding, TÜBİTAK MAM, KOSGEB, Akbank ve KobiEfor dev-  ları zorlukları aşmalarına vesile oldu, katkı sağladı.
          reye girdi. Turkcell’in bu konuda harcadığı emekleri de unu-  KOBİ Zirvelerinde KobiEfor’un rolü: TOSYÖV’ün düzenle-
          tamam. Turkcell ve tırları ile KobiEfor iş birliğinde çok projeler   diği KOBİ Zirvelerinin Sonuç Bildirgelerinin oluşturulmasında
          geliştirdik. Bu konuda aynı zamanda hemşerim olan Doğuş   da KobiEfor’un çok büyük emeği vardır. Nasıl anlatsam; o
          Grubu’yla da çalıştık. Projeler geliştirdik.   kadar kişilerimiz, kurum ve kuruluşlarımız, OSB’lerimiz ya-
            PR Ajansları ile iş birliği: Öyle ki bunun elbette imaj ve   nımızda oldu ki… Bizim tam resmi bir KOBİ tanımının yapıl-
          markalaşma hususunda kurumsallaşma olabilmesi için Rek-  masında ve kavramsallaştırılmasında verdiğimiz mücadelede
          lam Ajansları da önemliydi. Marjinal’e de (Marjinal Porter No-  ve ürettiğimiz projelerimizde ülkemizde neredeyse %90 resmi
          velli), birçok reklam ajansımıza da önemli projeler sunduk.   ya da tüzel kurum ve kuruluşlarımızın desteği ve katkısı var-
          Onlar da KOBİ’leri geliştirmek için inanılmaz çaba harcadılar.   dır…. KOBİ tanımının oluşturulması ve kavramsallaştırılma-
          KobiEfor’da bunu anlattılar. PR (halkla ilişkiler) ajanslarımız   sında bize destek veren kurumlarımızın hangi birini
          da Betül Mardin, Sibel Asna gibi duayenlerimiz de bize çok   anlatayım? Hepsini anlatmak isterdim. Ama neyse yazacağım
          önemli destekler verdiler. Mesela LOGO Yazılım, Netsis gibi   kitapta hepsini yad ederim. Beni affetsinler…
          bilişim şirketlerimiz; çok idealistçe zararına da olsa KOBİ’lerin
          gelişimi konusunda inanılmaz çabalar gösterdiler, bize de  Girişimcilere öneriler
          destek verdiler. Birlikte proje çalışmaları da yaptık.   KobiEfor: Siz Türkiye’de bir kadın girişimci olarak, hangi
            Üniversite-sanayi iş birliği ve STK’larla güçbirliği: ODTÜ,   zorluklar ve fırsatlarla karşılaştınız, kadın ve genç girişim-
          Boğaziçi Üniversitesi gibi üniversitelerimiz hep KobiEfor’un   cilere önerileriniz nelerdir?
          yanında oldular. Hatta bazı üniversitelerimizde KobiEfor ders   Dr. Nurdan Sönmez: Yüreğinde ne varsa yüzünde de o
          olarak bile  önerildi. KOSGEB ve TOSYÖV’le çok projeler ge-  olan, açık yürekli bir insan olduğum için tüm kalbi duygula-
          liştirdik. TÜSİAD, KalDer (Türkiye Kalite Derneği), KAGİDER   rımla şunu söyleyebilirim: Türkiye’de etkili ve güçlü bir kadın
          (Türkiye Kadın Girişimciler Derneği) de KOBİ tanımının geliş-  girişimci olmak için o zamanlar ya babasının kızı ya kocasının
          tirilmesinde bize yardımcı olmuştur. KalDer’in düzenlediği Ka-  eşi ya da abisinin kız kardeşi olmanız gerekiyordu. Tabii bu güç
          lite Kongreleri ve Türkiye Mükemmellik Ödülleri’ne yıllardır   de onların sizin ipinizi ne kadar uzatacağıyla ilgiliydi. Zorluklar
          KobiEfor olarak medya / basın sponsoru olarak desteğimizi   bunlardı.
          sürdürüyoruz.                                     Diğeri de şirketlerde özellikle kadınlar üzerinde erkek gücü
            Marmara Grubu Vakfı ve Avrasya Ekonomi Zirveleri: Av-  nedense önemlidir. Onlara karşı sorunlarını dile getirirken daha
          rupa ve Asya’daki yaklaşık 50 ülkeden cumhurbaşkanlarını   bir sus-pusturlar. Ama kadın yönetici gördüklerinde nedense
          bir araya getiren Türkiye’nin DAVOS’u da denilen, en önemli   birden demokratik haklar savunucusu kesilirler. Ben en çok
          uluslararası platformlarından biri olan Avrasya Ekonomi Zir-  hemcinslerimde bunu anlamakta zorlanırdım. Şimdi şu anki
          veleri’ni düzenleyen Marmara Grubu Vakfı, KobiEfor’un KO-  ekibimle elbette böyle bir şey yaşamadım. Yaşamıyorum.
          Bİ’ler konusundaki projelerimizi Avrasya Ekonomi Zirveleri’ne   Kadın girişimcilere önerim; araştıran, mutlaka karşılaştı-
          taşıdılar. Avrasya Ekonomi Zirveleri’nin çözüm ortağı KobiEfor,   ran, metodolojik düşünen, yeniyi daima takip eden olmaları.
          Zirveler’de yıllar içerisinde birçok farklı ülkeye özel oturumlar   Vardıkları bir sentezin içinde o şeyin antitezinin de olduğunu
          düzenleyerek, o ülkenin Cumhurbaşkanı, Başbakanı, Sanayi   bilmeleri. Bir olguyu veya bir yargıyı değerlendirirken, kendi
          ve Ekonomiden Sorumlu Bakanları ve Devlet Bakanlarını, Ko-  akıl, mantık, zekâ, birikim, dünya görüşleri dağarcığından,
          biEfor’un çözüm ortağı ve okuru olan OSB Başkanları, Sanayi   kapasitesinden değil, ilkin, karşısındakinin koşullarından,
          ve Ticaret Odası Başkanları, sanayiciler ve iş insanlarıyla bi-  zekâ, mantık, akıl, birikim kapasitesi ve dağarcığından bak-
          raraya getirdi, o ülkelerde milyon dolarlık yeni yatırımlar ya-  malarıdır. Bir de tabii stratejik aklı iyi kullanıp, bu stratejilerini
          pılmasına, Türkiye ile ülkeler arasındaki ticaret hacimlerinin   iyi planladıktan sonra bir politika geliştirip sonra pratiğe yani
          gelişmesine, sanayici ve iş insanlarını o ülkenin en üst düzey   eyleme dökmeleridir. İşlerinde biraz da böyle vazgeçilmez ve
          yetkilileriyle biraraya getirerek yatırımda ve ihracatta yaşadık-  başarılı olurlar. Sonuçta “strateji” klasik tanımla; kıt kaynak-
          22 KobiEfor Nisan 2025
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27