Page 22 - KobiEfor Nisan 2025
P. 22
KAPAK
Aydın OSB, Tekirdağ’da NKÜ Teknopark (Namık Kemal Üni-
versitesi Teknoloji Geliştirme Bölgesi), Çerkezköy Ticaret ve
Sanayi Odası, Denizli’de; Pamukkale Teknokent (Pamukkale
Üniversitesi Teknoloji Geliştirme Bölgesi), Antakya OSB, Ma-
latya OSB (MALORSA-Malatya I. OSB), Diyarbakır OSB, Af-
yonkarahisar OSB, Kayseri OSB, Samsun TSO (Samsun
Ticaret ve Sanayi Odası), Çorum OSB vb. KobiEfor’u destek-
leyen, iş birliğiyle birçok toplantı ve projeyi hayata geçirdiği
belli başlı aklıma gelen kurumlardan bazıları. Kaldı ki bunlar
arasında Mercedes, Doğuş Grubu, HP gibi güzide kurum-
larımız da mevcut.
AB 6. Çerçeve Programı: Sonra tabii, bir de Avrupa ayağına
uyum meselesi vardı. AB 6. Çerçeve Programı’nın KOBİ’ler
için önemini de anlatmamız gerekiyordu. Burada Sabancı
Holding, TÜBİTAK MAM, KOSGEB, Akbank ve KobiEfor dev- ları zorlukları aşmalarına vesile oldu, katkı sağladı.
reye girdi. Turkcell’in bu konuda harcadığı emekleri de unu- KOBİ Zirvelerinde KobiEfor’un rolü: TOSYÖV’ün düzenle-
tamam. Turkcell ve tırları ile KobiEfor iş birliğinde çok projeler diği KOBİ Zirvelerinin Sonuç Bildirgelerinin oluşturulmasında
geliştirdik. Bu konuda aynı zamanda hemşerim olan Doğuş da KobiEfor’un çok büyük emeği vardır. Nasıl anlatsam; o
Grubu’yla da çalıştık. Projeler geliştirdik. kadar kişilerimiz, kurum ve kuruluşlarımız, OSB’lerimiz ya-
PR Ajansları ile iş birliği: Öyle ki bunun elbette imaj ve nımızda oldu ki… Bizim tam resmi bir KOBİ tanımının yapıl-
markalaşma hususunda kurumsallaşma olabilmesi için Rek- masında ve kavramsallaştırılmasında verdiğimiz mücadelede
lam Ajansları da önemliydi. Marjinal’e de (Marjinal Porter No- ve ürettiğimiz projelerimizde ülkemizde neredeyse %90 resmi
velli), birçok reklam ajansımıza da önemli projeler sunduk. ya da tüzel kurum ve kuruluşlarımızın desteği ve katkısı var-
Onlar da KOBİ’leri geliştirmek için inanılmaz çaba harcadılar. dır…. KOBİ tanımının oluşturulması ve kavramsallaştırılma-
KobiEfor’da bunu anlattılar. PR (halkla ilişkiler) ajanslarımız sında bize destek veren kurumlarımızın hangi birini
da Betül Mardin, Sibel Asna gibi duayenlerimiz de bize çok anlatayım? Hepsini anlatmak isterdim. Ama neyse yazacağım
önemli destekler verdiler. Mesela LOGO Yazılım, Netsis gibi kitapta hepsini yad ederim. Beni affetsinler…
bilişim şirketlerimiz; çok idealistçe zararına da olsa KOBİ’lerin
gelişimi konusunda inanılmaz çabalar gösterdiler, bize de Girişimcilere öneriler
destek verdiler. Birlikte proje çalışmaları da yaptık. KobiEfor: Siz Türkiye’de bir kadın girişimci olarak, hangi
Üniversite-sanayi iş birliği ve STK’larla güçbirliği: ODTÜ, zorluklar ve fırsatlarla karşılaştınız, kadın ve genç girişim-
Boğaziçi Üniversitesi gibi üniversitelerimiz hep KobiEfor’un cilere önerileriniz nelerdir?
yanında oldular. Hatta bazı üniversitelerimizde KobiEfor ders Dr. Nurdan Sönmez: Yüreğinde ne varsa yüzünde de o
olarak bile önerildi. KOSGEB ve TOSYÖV’le çok projeler ge- olan, açık yürekli bir insan olduğum için tüm kalbi duygula-
liştirdik. TÜSİAD, KalDer (Türkiye Kalite Derneği), KAGİDER rımla şunu söyleyebilirim: Türkiye’de etkili ve güçlü bir kadın
(Türkiye Kadın Girişimciler Derneği) de KOBİ tanımının geliş- girişimci olmak için o zamanlar ya babasının kızı ya kocasının
tirilmesinde bize yardımcı olmuştur. KalDer’in düzenlediği Ka- eşi ya da abisinin kız kardeşi olmanız gerekiyordu. Tabii bu güç
lite Kongreleri ve Türkiye Mükemmellik Ödülleri’ne yıllardır de onların sizin ipinizi ne kadar uzatacağıyla ilgiliydi. Zorluklar
KobiEfor olarak medya / basın sponsoru olarak desteğimizi bunlardı.
sürdürüyoruz. Diğeri de şirketlerde özellikle kadınlar üzerinde erkek gücü
Marmara Grubu Vakfı ve Avrasya Ekonomi Zirveleri: Av- nedense önemlidir. Onlara karşı sorunlarını dile getirirken daha
rupa ve Asya’daki yaklaşık 50 ülkeden cumhurbaşkanlarını bir sus-pusturlar. Ama kadın yönetici gördüklerinde nedense
bir araya getiren Türkiye’nin DAVOS’u da denilen, en önemli birden demokratik haklar savunucusu kesilirler. Ben en çok
uluslararası platformlarından biri olan Avrasya Ekonomi Zir- hemcinslerimde bunu anlamakta zorlanırdım. Şimdi şu anki
veleri’ni düzenleyen Marmara Grubu Vakfı, KobiEfor’un KO- ekibimle elbette böyle bir şey yaşamadım. Yaşamıyorum.
Bİ’ler konusundaki projelerimizi Avrasya Ekonomi Zirveleri’ne Kadın girişimcilere önerim; araştıran, mutlaka karşılaştı-
taşıdılar. Avrasya Ekonomi Zirveleri’nin çözüm ortağı KobiEfor, ran, metodolojik düşünen, yeniyi daima takip eden olmaları.
Zirveler’de yıllar içerisinde birçok farklı ülkeye özel oturumlar Vardıkları bir sentezin içinde o şeyin antitezinin de olduğunu
düzenleyerek, o ülkenin Cumhurbaşkanı, Başbakanı, Sanayi bilmeleri. Bir olguyu veya bir yargıyı değerlendirirken, kendi
ve Ekonomiden Sorumlu Bakanları ve Devlet Bakanlarını, Ko- akıl, mantık, zekâ, birikim, dünya görüşleri dağarcığından,
biEfor’un çözüm ortağı ve okuru olan OSB Başkanları, Sanayi kapasitesinden değil, ilkin, karşısındakinin koşullarından,
ve Ticaret Odası Başkanları, sanayiciler ve iş insanlarıyla bi- zekâ, mantık, akıl, birikim kapasitesi ve dağarcığından bak-
raraya getirdi, o ülkelerde milyon dolarlık yeni yatırımlar ya- malarıdır. Bir de tabii stratejik aklı iyi kullanıp, bu stratejilerini
pılmasına, Türkiye ile ülkeler arasındaki ticaret hacimlerinin iyi planladıktan sonra bir politika geliştirip sonra pratiğe yani
gelişmesine, sanayici ve iş insanlarını o ülkenin en üst düzey eyleme dökmeleridir. İşlerinde biraz da böyle vazgeçilmez ve
yetkilileriyle biraraya getirerek yatırımda ve ihracatta yaşadık- başarılı olurlar. Sonuçta “strateji” klasik tanımla; kıt kaynak-
22 KobiEfor Nisan 2025