Page 51 - KobiEfor Ocak 2025
P. 51

vadeli faydalar sağlamayı hedefler.                Yavuz Can Yazıcı: Rejeneratif iş modelini benimseyen iş-
            Bu anlayışın birkaç temel prensibi var.       letmeler, doğaya kaybettirdiklerini telafi etmeyi ve ekosistem-
             İşletmeler, “Değer Zinciri”ni yeniden tasarlayabilirler.  Yani   lerin yeniden onarılmasını hedeflerler. Örneğin; Unilever ve
          ürün veya hizmetlerinin üretiminden tüketimine kadar her   Danone, su yönetimi ve toprak iyileştirme projeleriyle çevreye
          adımını doğal sistemleri güçlendirecek şekilde planlayabilir-  katkı sağlıyor. IKEA, ormanların korunmasına yönelik yatırım-
          ler. Toplumla etkileşimlerini artırabilirler. Bir işletme doğru-  larıyla yalnızca kullandığı kaynakları geri kazandırmayı değil,
          dan veya dolaylı ilişkide bulunduğu sosyal çevre veya   aynı zamanda ekosistemi desteklemeyi amaçlıyor.
          topluluklarla bağlarını güçlendirebilir.          Rejeneratif yaklaşımı yönetim tarzlarının odağına koyabilen
            Kaynakları etkin ve verimli kullanmayı yönetim ve iş yapış  işletmeler, faaliyet gösterdikleri bölgelerde yerel ekonomiyi
          tarzı haline getirebilirler. Örneğin; yenilenebilir enerji ve dön-  canlandırıyor ve toplulukların kalkınmasını destekliyorlar. Ör-
          güsel ekonomi uygulamalarıyla, doğaya zarar vermeden de   neğin; Starbucks, yerel kahve üreticisi çiftçileri desteklemek
          büyümelerini sürdürebilirler.                   için sürdürülebilir tarım uygulamalarına yatırım da yapıyor.
            Daha insan odaklı olabilirler. Çalışanlarının refahını   Bunlar sadece büyük şirketlerin üstesinden geleceği
          ve müşterilerinin beklenti ve eğilimlerini yö-         işler mi? Türkiye’den vereceğim birkaç örnek, ko-
          netim anlayışlarının merkezine koya-                        nunun ölçek büyüklüğü değil, sadece odak-
          bilirler.                                                      lanma meselesi olduğunu, küçük
                                                                            adımlarla başlanıp büyük fark yara-
             ‘Rejeneratif iş                                                  tılabileceğini, rekabet avantajı ve
                 modeli’nin                                                    itibar kazanılabileceğini gösterir
          faydaları                                                                sanırım.
            KobiEfor: Büyük                                                             Ege   Bölgesi’nde
          şirketler dışında,                                                          faaliyet gösteren Tire
          henüz sürdürüle-                                                            Süt Kooperatifi örne-
          bilirlik yaklaşımını                                                        ğin… Yerel çiftçileri
          iş   modellerine                                                           destekleyerek süt üreti-
          uyarlamakta zorla-                                                        mini artırıyor ve kooperatif
          nan   işletmelere                                                         üyelerine adil gelir sağlı-
          bahsettiğiniz “reje-                                                      yor. Ayrıca, sürdürülebilir
          neratif iş modeli” ne                                                    tarım uygulamalarıyla çev-
          gibi faydalar sağlar?                                                   resel etkiyi azaltıyor ve bölge
            Yavuz Can Yazıcı:                                                     ekonomisini güçlendiriyor.
          Çok yerinde bir soru…                                                    Bazı yerel küçük ve orta öl-
            Rejeneratif iş modelini                                            çekli işletmeler, eğitimde fırsat
          her ölçekten şirket uyarlayabi-                                    eşitliği için TOÇEV (Tüvana Okuma
          lir. Böylelikle yalnızca farklı ve                                 İstekli Çocuk Eğitim Vakfı) gibi vakıf-
          etik bir duruş sergilemekle kal-                                  larla iş birliği yaparak kazançlarının
          mazlar, aynı zamanda pazarda re-                                 bir kısmını toplumsal projelere aktarı-
          kabet avantajı elde ederler.                         yor. Bu rejeneratif yaklaşım hem müşteri sadakati ya-
            Örneğin; doğa sporları ürünleri ile tanınan Patagonia şir-  ratıyor hem de toplumsal katkı sağlıyor. Ege’deki bazı yerel
          keti, çevre bilincini artırmak ve toplumsal farkındalık yaratmak   restoranlar, gıda israfını önlemek ve doğaya katkıda bulunmak
          için kampanyalar düzenliyor. Satış gelirlerinin bir kısmını çevre   için “atıksız mutfak” konseptini benimseyerek, müşterilerden
          projelerine aktarıyor. Doğa dostu ürünler, etik üretim ve çev-  arta kalanları organik gübreye dönüştürüyor ve yerel çiftçilere
          resel sorumluluk anlayışı ile geniş bir müşteri kitlesi edindi.   ücretsiz olarak dağıtıyor. Ayrıca, menülerini bölgedeki küçük
            Patagonia gibi rejeneratif bir işletme yönetimi, üretim ve   çiftçilerden temin ettikleri ürünlerle oluşturuyorlar…
          pazarlama anlayışı sergileyen şirketler çoğalıyor. Bu şirketler   KobiEfor: Rejeneratif yaklaşımı şirketler hayata geçirir-
          şimdiden yeni bir lig oluşturarak müşterilerinin sadakatini ar-  ken siz profesyonel destek sağlıyor musunuz?
          tırmaya devam ederek pazarda rakipsiz bir konuma ulaşmaya   Yavuz Can Yazıcı: Tabii ki. Biz YavuzCanYazıcı & Partners
          başladılar bile.                                olarak faydalı olmaktan mutluluk duyan 35 yıllık deneyimli bir
            Harvard Business Review’da yayımlanan bir makaleye   ekibiz. Şirketlere rejeneratif iş ve pazarlama yaklaşımı konu-
          göre, rejeneratif yaklaşımı benimseyen işletmelerin hem ça-  larında destek vermeye, bilgi ve birikimimizi paylaşmaya ha-
          lışan bağlılığı hem de finansal performans göstergeleri, ge-  zırız. Toplumsal ve çevresel konularda onarıcı ve yenileyici
          leneksel modelleri uygulayan işletmelere göre daha yüksek.   yaklaşımlarla şirketlerin kurumsal kültür ve değerlerini ta-
                                                          sarlıyor, itibarlarını güçlendirecek etkili projeler geliştiriyoruz.
            Ölçek büyüklüğü değil, odaklanma meselesi     Bu yolculuğa güçlü bir stratejiyle başlamak isteyen her ölçek-
            KobiEfor: Bu yaklaşımı benimseyerek fark yaratan şir-  ten şirket bize kolaylıkla ulaşabilir. Birlikte hayata anlam katan
          ketlere dair başka örnekler var mı?             hikâyeler yazabiliriz.”
                                                                                     Ocak 2025 KobiEfor  51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56