Page 6 - Dijital KobiEfor Mart 2025
P. 6
D J TAL-UZMAN
Türkiye’de ERP Kullanımı:
Bugünkü Durum ve Geleceğe Bakış
Türkiye’de ERP Kullanımının Artırılması İçin Öneriler: “KOBİ’lerin ERP’ye
yönelik desteklenmesi. ERP’nin uzun vadeli bir kazanç olduğu algısının
oluşturulması. Üniversitelerde ve mesleki eğitim programlarında
ERP farkındalığının artırılması.” ERP sistemleri, işletmelerin rekabet
gücünü artıran ve dijital dönüşüm süreçlerinin temelini oluşturan önemli bir
araçtır. Türkiye, bu alanda yapacağı yatırımlarla Avrupa’daki ERP kullanım
seviyelerine ulaşabilir ve küresel rekabet gücünü artırabilir.
Kurumsal Kaynak Planlama (ERP) kullanıldığı görülmektedir. Türkiye’de
sistemleri, işletmelerin iş süreçlerini ise büyük ölçekli şirketler ERP kulla-
entegre ederek verimliliği artıran kri- nımını benimsemişken; KOBİ’lerde
tik yazılımlardır. Gelişmiş ekonomi- bu oran halen düşük seviyededir.
lerde ERP kullanımı yaygın ve zorunlu
bir hale gelirken; Türkiye’de büyük iş- ERP Kullanımındaki
letmelerin ERP’ye olan ilgisi artış Farklılıkların Nedenleri
gösterip, KOBİ’lerin ERP’ye olan ilgisi ERP kullanım oranlarındaki fark-
sınırlı kalmaktadır. lılıklar, ülkelerin dijitalleşme strateji-
Türkiye İstatistik Kurumu’nun leri, şirket yönetim anlayışları,
(TÜİK) 2023 yılı verilerine göre; şirket- teknolojik altyapıları ve ekonomik ge-
lerin %29.7’si ERP yazılımı kullan- lişmişlik seviyeleri ile doğrudan ilişki-
maktadır. Bu oran, 2021 yılına göre 1.6 Mehmet Göker lidir. Türkiye’de ise dijitalleşmeye
puanlık bir artışı göstermektedir. İş- Sarp yönelik destekler son yıllarda artma-
letme büyüklüğüne göre ERP kulla- sına rağmen; ERP özelinde yeterli
Kurumsal Dönüşüm
nım oranları şu şekildedir: teşvik bulunmamaktadır. Avrupa’da
Platformu Koordinatörü
•250 ve üzeri çalışanı olan işletmeler: ERP, veri odaklı yönetimin temel taşı
goker.sarp@gmail.com
%79.5 olarak kabul edilip, uzun vadeli stra-
•50-249 çalışanı olan işletmeler: %50.8 bulunurken; şirketler uzun vadeli tejik yatırımlar olarak değerlendirilir-
•10-49 çalışanı olan işletmeler: %25.1 planlarını ERP entegrasyonu üzerine ken; Türkiye’de çoğu KOBİ için ERP
Türkiye’de KOBİ’ler, toplam işlet- kurmaktadır. hala yüksek maliyetli bir harcama
melerin %99.7’sini, toplam istihdamın olarak görülmektedir. Özellikle uygu-
ise %70.5’ini oluşturmaktadır. Ancak Türkiye ve Avrupa Ülkeleri lama süreci ve danışmanlık maliyet-
KOBİ’lerin ERP kullanımı, büyük öl- ERP Kullanım Karşılaştırması leri KOBİ’ler için büyük bir engel
çekli firmalara göre oldukça düşüktür. Aşağıda, bazı Avrupa ülkelerindeki oluşturmaktadır.
Bunun temel nedenleri arasında ma- ERP kullanım oranları gösterilmektedir:
liyet, uygulama süreci, eğitim eksikliği Ülke ERP Kullanım Türkiye’de ERP Kullanımının
ve ERP’nin sunduğu avantajlara yöne- Oranı (%) Artırılması İçin Öneriler
lik farkındalığın az olması yer almak- Almanya %81 •KOBİ’lerin ERP’ye yönelik des-
tadır. Avrupa ülkeleri ise dijitalleşmeye Fransa %74 teklenmesi
İngiltere %76
yaptığı yatırımlarla ERP kullanımını •ERP’nin uzun vadeli bir kazanç
Hollanda %72
yaygınlaştırmış ve iş süreçlerini en- İtalya %67 olduğu algısının oluşturulması
tegre eden sistemleri benimsemiştir. İspanya %63 •Üniversitelerde ve mesleki eğitim
Almanya dünya çapında ERP sistem- Polonya %55 programlarında ERP farkındalığının
Türkiye %29.7
lerinin geliştirildiği bir ülke olarak bu artırılması
alanda öncü konumdadır. Almanya’da Bu veriler, gelişmiş ekonomilerin ERP sistemleri, işletmelerin reka-
büyük işletmelerin yaklaşık %81’i ERP ERP sistemlerini iş süreçlerinin ayrıl- bet gücünü artıran ve dijital dönüşüm
sistemleri kullanmaktadır. ERP kulla- maz bir parçası olarak gördüğünü süreçlerinin temelini oluşturan
nımının yaygın olduğu diğer Avrupa ül- göstermektedir. Özellikle Almanya, önemli bir araçtır. Türkiye, bu alanda
keleri ise İngiltere, Fransa, Hollanda ve İngiltere ve Fransa gibi ülkelerde yapacağı yatırımlarla Avrupa’daki
İtalya’dır. Almanya’da ERP ve dijital dö- ERP’nin üretim, finans, hizmet ve ERP kullanım seviyelerine ulaşabilir
nüşüm çözümleri için devlet teşvikleri kamu sektörlerinde yaygın olarak ve küresel rekabet gücünü artırabilir.
6 KobiEfor Dijital Mart 2025